Briti pred voľbami dotovali na Slovensku kampaň Chcem tu zostať

ostrihonova
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Britská vláda údajne financovala politické kampane v strednej Európe cez influencerov, vrátane Slovenska. Pred voľbami 2023 podporila aj projekt „Chcem tu zostať“, ktorý oslovil mladých voličov. Premiér Fico žiada vysvetlenie (foto: FB/Veronika Ostrihonova)

ostrihonova

Milióny na propagáciu? Briti mali ovplyvňovať verejnosť cez influencerov

Investigatívna platforma Declassified UK zverejnila v polovici júla informácie, podľa ktorých britská vláda v tichosti financovala stovky influencerov vo východnej a strednej Európe. Tí mali na platformách ako YouTube šíriť politicky zameraný obsah. Koordináciu údajne zabezpečovala londýnska mediálna agentúra Zinc Network, pričom išlo o verejné prostriedky britských daňových poplatníkov v hodnote až 10 miliónov libier.

Slovenská stopa: Mladí voliči a kampaň „Chcem tu zostať“

Podľa zistení Declassified UK sa britské financie dostali aj na Slovensko. Konkrétne išlo o kampaň zameranú na mladých voličov pred parlamentnými voľbami v roku 2023. Cieľom bolo zvýšiť volebnú účasť v tejto vekovej skupine, ktorá má v porovnaní so staršími voličmi nižšiu účasť. Výsledky volieb však napokon priniesli víťazstvo strane Smer-SD, ktorá je podľa Declassified označovaná ako „proruská“ a čerpajúca podporu skôr u staršej generácie.

Najviditeľnejšou iniciatívou bola kampaň „Chcem tu zostať“, ktorú rozbehla mimovládna organizácia Memo 98. Podľa účtovnej uzávierky organizácie dostala od Zinc Network grant vo výške viac ako 63-tisíc eur. Kampaň využívala influencerov a medzi jej ambasádorky patrila aj Veronika Cifrová Ostrihoňová, dnes europoslankyňa za Progresívne Slovensko, píše portál marker.sk

Reakcia Ostrihoňovej: „Som hrdá, nedostala som žiadne peniaze“

Europoslankyňu oslovil portál Marker.sk so žiadosťou o stanovisko. Jej hovorkyňa poskytla oficiálne vyjadrenie:

„Som na túto dobrovoľnú aktivitu, ktorá vyzývala ľudí k využitiu ich práva ísť voliť, hrdá. Nedostala som za ňu žiadne peniaze od britskej vlády, ani londýnskej agentúry.“

Ostrihoňová sa v minulosti zapojila aj do ďalších projektov, ktoré spolupracovali so Zinc Network. Moderovala napríklad konferenciu Dezinformácie a demokracia, organizovanú Adapt Institute, ktorý rovnako uvádza Zinc ako jedného zo svojich donorov.

Memo 98: Finančná pomoc bola transparentná

Podľa šéfa organizácie Memo 98, Rastislava Kužela, financovanie zo strany Zinc Network nebolo žiadnym tajomstvom. V rozhovore pre Aktuality.sk potvrdil, že agentúra financovala tzv. volebnú kalkulačku – nástroj, ktorý pomáhal voličom zorientovať sa v programoch jednotlivých strán.

„Na 1 000 percent viem povedať, že nikto z britského ministerstva sa nezúčastňoval našich telefonických stretnutí či vecí, kde sme sa rozprávali o kampani,“ uviedol Kužel.

Zároveň zdôraznil, že so samotnou britskou vládou Memo 98 nespolupracovalo.

Slovenská diplomacia reaguje: Veľvyslanec dostane predvolanie

Zistenia platformy Declassified nenechali slovenskú vládu chladnou. Premiér Robert Fico (Smer) spolu s ministrom zahraničných vecí Jurajom Blanárom (Smer) na utorkovej tlačovej konferencii oznámili, že predvolajú britského veľvyslanca v Bratislave.

„Ak veľvyslanec neposkytne jasné odpovede, som pripravený obrátiť sa na predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyenovú a napísať všetkým premiérom EÚ,“ vyhlásil Fico.

Kto ďalší bol zapojený?

Okrem Memo 98 za kampaňou „Chcem tu zostať“ stáli aj ďalšie mimovládne organizácieNadácia otvorenej spoločnosti, Nadácia Pontis, Nadácia Zastavme korupciu a Platforma pre demokraciu. Nadácia otvorenej spoločnosti uviedla, že do kampane investovala približne 120-tisíc eur, no podľa jej predstaviteľa Fedor Blaščáka nečerpala žiadne prostriedky zo Zinc Network.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *