Česká republika sa pripravuje na dopravný experiment, ktorý môže ovplyvniť budúcnosť cestnej premávky v celej Európskej únii. Ako prvý členský štát EÚ povolí na vybranom diaľničnom úseku maximálnu rýchlosť 150 km/h. Skúšobná prevádzka sa začne koncom septembra na novovybudovanej časti diaľnice D3 medzi Táborem a Českými Budějovicami, píše echo24.cz

Premenlivé značky rozhodnú o rýchlosti
Na úseku pribudne 42 elektronických dopravných značiek, ktoré budú nastavovať povolenú rýchlosť podľa aktuálnych podmienok. V bežnom režime zostane platný limit 130 km/h, vyššia rýchlosť bude možná len pri priaznivom počasí a dobrej viditeľnosti.
„Podmienky, keď sa bude môcť jazdiť rýchlosťou 150 kilometrov za hodinu, musia byť úplne ideálne. To znamená, že nesmie hroziť žiadne riziko. Musí byť dobrá viditeľnosť, vozovka nesmie byť mokrá ani šmykľavá. Zároveň musí byť plynulá premávka bez kolón a na diaľnici sa nesmie pracovať,“ vysvetlil hovorca Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Náklady a budúce plány
Projekt s dĺžkou približne 50 kilometrov si vyžiada náklady vo výške 55 miliónov českých korún. Riadenie celého systému bude zabezpečovať Národné dopravné informačné centrum, ktoré v reálnom čase vyhodnotí, aký rýchlostný limit je bezpečný.
Ak sa test osvedčí, vyšší limit by sa mohol zaviesť aj na ďalších úsekoch, napríklad na D1 z Přerova do Ostravy či na D11 smerom k Hradcu Králové.
Skúsenosti zo zahraničia
Český experiment prichádza v období, keď mnohé európske krajiny rýchlosť skôr obmedzujú. Rakúsko v rokoch 2018 – 2020 testovalo rýchlosť 140 km/h na diaľnici A1 medzi Viedňou a Salzburgom. Experiment však ukončila vtedajšia ministerka životného prostredia Leonore Gewesslerová s odôvodnením, že zvýšenie rýchlosti prinieslo vyššie emisie CO₂.
Holandsko od roku 2020 obmedzilo dennú rýchlosť na 100 km/h, no od apríla tohto roka opäť umožnilo na vybraných úsekoch jazdu rýchlosťou 130 km/h aj počas dňa.
Výnimkou zostáva Nemecko, ktoré je jedinou krajinou EÚ bez celoplošného rýchlostného limitu.
Debata o komforte, bezpečnosti a ekológii
Zástancovia vyššej rýchlosti v Česku tvrdia, že pomôže zrýchliť spojenie medzi Prahou a Rakúskom. Kritici naopak varujú pred vyšším rizikom nehôd a negatívnym vplyvom na životné prostredie. O tom, či sa „tempo 150“ stane bežným štandardom na českých diaľniciach, rozhodnú až výsledky skúšobnej prevádzky.