Európska komisia pripravuje významné zmeny v pravidlách cestnej premávky, ktoré sa dotknú starších vodičov. Nový návrh počíta s tým, že seniori nad 70 rokov budú musieť absolvovať častejšie zdravotné prehliadky a možno aj opakované skúšky v autoškole.
Cieľom týchto opatrení je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť riziko dopravných nehôd spôsobených vodičmi vo vyššom veku. Informuje zoznam.sk
Častejšie lekárske kontroly aj nové skúšky
V súčasnosti musia vodiči nad 70 rokov v mnohých krajinách Európskej únie absolvovať povinnú lekársku prehliadku každých päť rokov. Nový návrh však počíta so skrátením tohto intervalu na dva roky. Na Slovensku už dnes platia prísnejšie pravidlá – vodiči určitých kategórií vozidiel musia prehliadky podstupovať ešte častejšie.
Podľa informácií STVR by seniori mohli čeliť aj ďalšej novinke – návratu do autoškoly. Okrem teoretických testov by mohli absolvovať aj praktické skúšky, ktoré by overili ich schopnosti za volantom. „Európska komisia navrhla, aby sa veková hranica pre častejšie kontroly spôsobilosti viesť motorové vozidlo zvýšila na 70 rokov,“ uviedol pre médiá Radim Dvořák, zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie v SR.
Dopravný analytik Jozef Drahovský však upokojuje vodičov: podľa neho by finančné náklady na tieto testy nemali byť vysoké. „Poplatky by mali byť výrazne nižšie ako v prípade bežných vodičských kurzov,“ uviedol.
Štatistiky hovoria jasne: Seniori nie sú jediný problém
Podľa dostupných údajov vodiči nad 70 rokov v roku 2024 spôsobili takmer 600 dopravných nehôd. Zaujímavé však je, že ešte viac nehôd (vyše 630) zaznamenali mladí vodiči vo veku 18 až 20 rokov. To naznačuje, že veková skupina vodičov nie je jediným faktorom ovplyvňujúcim bezpečnosť na cestách.
Aké pravidlá dnes platia na Slovensku?
Na Slovensku sa už dnes uplatňujú viaceré pravidlá týkajúce sa zdravotnej spôsobilosti vodičov:
- Vodiči nad 65 rokov musia absolvovať lekársku prehliadku každých päť rokov.
- Vodiči s preukazmi vydanými pred rokom 2013 majú povinnosť podstúpiť prvú lekársku prehliadku medzi 65. a 66. rokom života a následne každých päť rokov.
- Profesionálni vodiči a šoféri vozidiel taxislužby či záchranných zložiek musia po dosiahnutí veku 65 rokov absolvovať zdravotné prehliadky ešte častejšie – každé dva roky.
Návrh slovenskej opozície: Vyšší vek pre povinné prehliadky
Zatiaľ čo Európska komisia navrhuje prísnejšie pravidlá, na Slovensku sa objavila aj iniciatíva smerujúca opačným smerom. Opoziční poslanci KDH predložili návrh, podľa ktorého by sa povinné lekárske prehliadky pre vodičov zaviedli až od 70 rokov, namiesto súčasných 65 rokov.
Zároveň navrhujú, aby vodiči nad 70 rokov mohli absolvovať zdravotnú prehliadku u svojho všeobecného lekára, čím by sa zjednodušila administratíva a znížila finančná záťaž pre seniorov. Parlamentné výbory sa budú týmto návrhom zaoberať najskôr na konci mája.
obrat seniorov o ďalšie eura, čo tak sprísniť pokuty za dopravné priestupky, a viac obmedzení pre tých čo spôsobia dopravný priestupok tri krát a viac……
Takíto nezmysel môžu vypotit, len Slováci. Chcú ozobracit dôchodcov. Nehody spôsobujú mladý vodiči, ktorý sú nafetovany, a s telefónmi na ušiach. Misia si ze svet patry, len im. Mam, 64 rokov a jazdím kamiónom 40 rokov po celej Európe bez nehody.
Presne tak Pavel. Mám 77 rokov, celý môj aktívny život som jazdil autobusmi tiež po celej Európe, bez jedinej dopravnej nehody s dvomi pokutami (za úplné nezastavenie na STOP-ke kde bol však výhľad široko ďaleko). Tiež si myslím že by sa mali viac zameriavať na mladých, ktorí s nulovými vodičskými sakúsenosťami jazdia akoby boli cesty len pre nich. Výsledky ich jázd vidíme takmer denne v televíznych správach.
Nemyslím že sú to staršie vodiči. Podla mňa sú mladé ktoré sláčaju mobil