Chorvátsko, ktoré si roky držalo povesť cenovo dostupnej dovolenkovej destinácie, sa podľa mnohých návštevníkov mení na jeden z najdrahších kútov Európy. Zdražovanie je také výrazné, že nespokojnosť otvorene prejavujú aj turisti zo západnej Európy – a čoraz viac ľudí hovorí, že sa už do krajiny nevráti.
Ceny v Chorvátsku rastú, trpezlivosť turistov klesá
Hoci už minulý rok mnohí varovali, že chorvátske ceny sú na hrane únosnosti, letná sezóna 2025 priniesla ďalší výrazný cenový skok. Turisti, ktorí doteraz Chorvátsko uprednostňovali pre priaznivý pomer ceny a kvality, zostávajú prekvapení – a často aj rozhorčení.
„Rozprávali sme sa tu aj s Nemcami, ktorí boli úplne zúfalí z toho, ako neskutočne zdraželo jedlo v reštauráciách. Sú zvyknutí stravovať sa vonku, ale už si to jednoducho nemôžu dovoliť. Toto naozaj nečakali,“ hovorí pán Ján z Berouna, ktorý trávi dovolenku pri chorvátskom pobreží.
Predražené porcie s pochybnou kvalitou
Podľa odhadov turistov stúpli ceny jedál oproti minulému roku v priemere o 20 %. Výrazne si priplatíte najmä za morské plody – a to bez ohľadu na ich kvalitu.
„Bežná, a niekedy až nepríjemne malá porcia stojí 30 až 40 eur. A pritom ide o kvalitu, ktorú v Česku zoženiete oveľa lacnejšie,“ dodáva pán Ján.
Pivo ako luxus: Chorvátsko je drahšie než Nemecko
Nezdraželo len jedlo. Mnohí turisti upozorňujú aj na vysoké ceny nápojov, ktoré prekonávajú aj západoeurópske štandardy.
„Pivo tu bežne stojí 5 eur, niekedy aj viac. A to je tu štandard – nič lacnejšie v podstate nenájdete. Skoro to vyzerá, akoby sa reštaurácie medzi sebou dohodli a držali ceny umelo vysoko,“ opisuje realitu slovenský turista.
Lacnejšie je už aj Taliansko. Chorvátsko stráca výhodu
Čoraz viac dovolenkárov si všíma, že Chorvátsko už dávno nie je tou lacnejšou alternatívou k Taliansku či Grécku.
„Popravde, musím sa zamyslieť, kde v Európe je ešte drahšie. Napadá mi snáď len Francúzsko alebo Dánsko – a aj to len o kúsok. Ak to pôjde takto ďalej, Chorvátsko sa stane najdrahšou krajinou na kontinente,“ uzatvára pán Ján.
Drahá dovolenka môže Chorvátsko vyjsť draho
Kým chorvátski podnikatelia možno dúfajú, že vyššie ceny im vynahradia nižší počet turistov, z nálady medzi návštevníkmi vyplýva niečo iné. Výroky typu „Toto bola naša posledná dovolenka v Chorvátsku“ znejú čoraz častejšie. Ak krajina neprehodnotí svoju cenovú politiku, môže sa už čoskoro stretnúť s citeľným odlivom klientely.