Chorváti uspeli v proteste proti drahým potravinám. Neprišli nakupovať do supermarketov

potraviny nakup e1679681339516
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Chorvátsko zažilo v piatok nezvyčajný protest proti rastúcim cenám potravín. Spotrebitelia sa rozhodli demonštrovať svoju nespokojnosť hromadným bojkotom supermarketov po celej krajine, čím vyslali jasný odkaz vláde aj obchodníkom. Informujú o tom tvnoviny.sk

Protest proti inflácii a zdražovaniu

Rastúce ceny potravín sa stali problémom nielen pre Slovákov, ale aj pre Chorvátov, ktorí čoraz ťažšie zvládajú pokryť svoje základné životné potreby. Hlavnú iniciatívu v bojkote obchodov prevzala spotrebiteľská platforma Halo, inspektore. Jej zástupca Josip Kelemen situáciu komentoval pre chorvátsku televíziu HRT:

„Drvivá väčšina občanov má priemerné alebo podpriemerné príjmy, ktoré už nedokážu držať krok s enormným nárastom cien.“

Ceny potravín v Chorvátsku stúpajú dramaticky a ľudí to rozčuľuje o to viac, že zmeny vidia priamo na cenovkách. Podľa miestnych správ napríklad chlieb zdražel za necelý mesiac o 26 centov, zatiaľ čo iné druhy pečiva až o 33 centov.

Zdražovanie teľacieho mäsa ako spúšťač protestov

Hromadná nespokojnosť vyvrcholila, keď cena teľacieho mäsa za tri mesiace stúpla takmer o 45 %. To bolo podľa Kelemena hlavným impulzom na zorganizovanie bojkotu.

„Ľudia si začali všímať, že nezdraželo len teľacie mäso, ale že ceny poskočili pri takmer všetkých potravinách. Potom začali porovnávať a dokazovať, čo a o koľko sa zvýšilo,“ vysvetlil.

Reakcia verejnosti bola rýchla a efektívna. Podľa televízie HRT bol bojkot úspešný – počas piatkového protestu zostali mnohé supermarkety prázdne.

Jednota ako nástroj odporu

Protest si získal podporu nielen medzi bežnými ľuďmi, ale aj od odborov a niektorých politikov z oboch strán politického spektra. Podľa Kelemena ide o historický moment pre Chorvátsko:

„Prvýkrát v histórii Chorvátskej republiky sa spotrebitelia zorganizovali a spoločne vyslali silný odkaz proti zdražovaniu a inflácii. Ukázali sme, že sa vieme zjednotiť okolo jedného problému.“

Bojkot supermarketov bol zorganizovaný ako symbolický protest, no zároveň má upozorniť obchodníkov a vládu, že nečinnosť v tejto otázke môže mať vážne následky.

V skratke:

Chorváti sa rozhodli bojovať proti prudkému zdražovaniu potravín netradičnou formou – hromadným bojkotom supermarketov. Hlavným impulzom bola dramaticky zvýšená cena teľacieho mäsa, ktorá odhalila širší problém rastúcich cien základných potravín. Spotrebiteľská platforma Halo, inspektore spolu s odbormi a politikmi zorganizovala tento protest, ktorý sa stretol s veľkou podporou verejnosti. Hromadné vyprázdnenie obchodov ukázalo, že jednotný odpor dokáže priniesť pozornosť k pálčivým problémom.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *