Chorvátom vadí, že im tam chodia chudobní turisti, ktorí málo míňajú. Chcú to zmeniť

chorvatsko ceny
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Chorvátsko sa už roky snaží zbaviť nálepky lacnej letnej destinácie a prilákať náročnejších turistov. Napriek ambicióznym stratégiám však realita ostáva sklamaním. Ako ukazujú nové dáta, v niektorých prímorských regiónoch stále chýbajú základné prvky luxusnej infraštruktúry – vrátane päťhviezdičkových hotelov.

chorvatsko ceny

Ambície nestačia: Chorvátsko zaostáva za luxusnými destináciami

Chorvátsko si v posledných rokoch kládlo za cieľ transformovať svoj turizmus – z masového, sezónneho modelu na celoročný, exkluzívny zážitok pre solventnejšiu klientelu. Kľúčovým dokumentom v tejto oblasti je Stratégia udržateľného rozvoja cestovného ruchu do roku 2030, ktorá okrem iného vyzdvihuje potrebu inovácií, zvyšovania kvality služieb a podpory zamestnanosti mimo letnej sezóny.

Realita však za očakávaniami výrazne zaostáva.

Päťhviezdičkové hotely sú stále raritou

Podľa aktuálnych údajov chorvátskeho Ministerstva cestovného ruchu a športu, ktoré zverejnil denník Jutarnji list, až 14 z 21 žúp nemá ani jeden päťhviezdičkový hotel. Zarážajúce je, že medzi nimi sa nachádza aj Šibenik, známe prímorské mesto, ktoré by malo byť ideálnym miestom pre rozvoj luxusnej turistiky.

„Ale preboha, fakt, že v Šibeniku nie je jediný špičkový hotel, stále naznačuje, že koncept domácého cestovného ruchu sa len pomaly vzďaľuje od obrazu masovej destinácie, čo je obraz, od ktorého sme sa chceli vzdialiť všetkými stratégiami cestovného ruchu,“ uviedla analytička v texte pre Jutarnji list.

Chýba kvalitná infraštruktúra aj ľudské zdroje

Základným problémom zostáva nedostatočná ponuka ubytovania na vysokej úrovni, ale aj nedostatok kvalifikovaných pracovníkov a neprispôsobenie sa technologickému vývoju. Ambície nestačia, pokiaľ krajina neinvestuje do praktických riešení a infraštruktúry, ktorá by mohla konkurovať vyspelým turistickým veľmociam.

Chorvátsko verzus silní hráči v luxusnom segmente

Hoteliér Valentin Röttger pre denník Poslovni dnevnik poznamenal:
„Krajiny ako Francúzsko a Taliansko majú silnú značku v oblasti luxusu, podporovanú prestížnymi značkami, exkluzívnymi zážitkami a reštauráciami ocenenými michelinskými hviezdami. Chorvátsko by mohlo viac investovať do marketingu luxusu a prezentovať sa ako špičková destinácia prostredníctvom jedinečných, autentických zážitkov a špičkovej gastronómie.“

Na rozdiel od konkurencie, ktorá vie prilákať hostí počas celého roka, Chorvátsko stále funguje najmä v lete. Podľa odborníkov by mohli pomôcť rozvoj golfových ihrísk, wellness centier či kultúrnych programov, ktoré by rozšírili sezónu a zároveň podporili image krajiny ako celoročnej prémiovej destinácie.

Desaťročia plánov, no málo výsledkov

Problémy, ktoré dnes vychádzajú najavo, nie sú nové. Už v roku 2013 denník Narodni list upozorňoval na potrebu zmeny – prechod od lacného turizmu k vyššej kvalite, ktorá by zabezpečila väčšie výdavky turistov a ich rozptýlenie mimo pobrežných oblastí.

Zatiaľ sa však zdá, že vízia moderného, udržateľného a luxusného turizmu zostáva len na papieri.

V skratke

  • Chorvátsko dlhodobo deklaruje snahu transformovať sa na luxusnú turistickú destináciu.
  • Nové údaje ukazujú, že až 14 zo 21 regiónov nemá ani jeden päťhviezdičkový hotel – vrátane prímorského Šibeniku.
  • Krajina stále zápasí so sezónnosťou, slabou infraštruktúrou a nedostatkom kvalifikovaného personálu.
  • Odborníci odporúčajú investície do marketingu, celoročných zážitkov a zlepšenie kvality služieb.
  • Napriek ambicióznym plánom Chorvátsko zostáva v mnohých ohľadoch skôr masovou než prémiovou destináciou.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *