Nemecko, tradične známe ako krajina luxusných automobilov a zástanca mierovej politiky, prechádza výraznou hospodárskou transformáciou. Pod tlakom klesajúceho dopytu po autách a rastúcich výdavkov na obranu sa čoraz viac priemyselných závodov mení z automobilových montážnych liniek na výrobu tankov, stíhačiek či munície, píše Neue Zürcher Zeitung.
Krajina tankov a stíhačiek? Nemecké fabriky sa menia
Po masívnom vývoze zbraní na Ukrajinu a rozhodnutí Berlína investovať do obrany viac ako 100 miliárd eur sa Nemecko ocitá pred výzvou – doplniť vlastné zbrojné zásoby a posilniť obranné kapacity. Riešením je premena existujúcich fabrík, ktoré ešte nedávno vyrábali SUV, na závody vojenskej techniky.
Automobilový priemysel, kde pôsobia značky ako Volkswagen, Porsche či Ford, plánuje do roku 2030 prepustiť desaťtisíce zamestnancov. Táto situácia otvára dvere zbrojárskym gigantom ako Rheinmetall, Airbus, KNDS či Hensoldt, ktorí preberajú nielen priestory, ale aj kvalifikovanú pracovnú silu z automobilového sektora.
Od SUV k tankom Leopard. Továrne sa prebudujú už o pár rokov
Spoločnosť KNDS oznámila, že v roku 2026 prevezme bývalú továreň Alstomu v meste Görlitz, kde sa spustí výroba komponentov pre tanky Leopard 2. Rheinmetall rokuje o odkúpení závodu Volkswagenu v Osnabrücku, kde sa výroba SUV skončí v roku 2027. Medzitým už Rheinmetall otvoril nové kapacity na výrobu munície a dielov pre americké stíhačky F-35.
Generálny riaditeľ Rheinmetallu Armin Papperger hovorí o vytváraní tzv. hybridných prevádzok, ktoré budú kombinovať výrobu pre civilný aj obranný priemysel. Prvé takéto závody vzniknú v Neusse a Berlíne. Nové pracovné miesta sa ponúkajú aj prepusteným zamestnancom z automobilky Continental či ďalších dodávateľov.
Zbrojovky lovia talenty z automobilového priemyslu
Podobne postupuje aj Hensoldt, špecialista na radarové systémy a senzory, ktorý už prebral celé tímy alebo časti výrobných liniek od známych značiek ako Bosch či Continental. Výhodou je, že pracovníci z automobilového priemyslu majú skúsenosti s hromadnou výrobou a precíznou montážou.
Niekedy treba začať od nuly. Vyrastajú úplne nové závody
Prestavba starých automobilových fabrík na zbrojárske prevádzky nie je vždy jednoduchá. Prísne bezpečnostné predpisy a technické požiadavky často brzdia tempo zmien. Preto sa mnohé spoločnosti rozhodli pre výstavbu úplne nových areálov „na zelenej lúke“. Airbus už buduje nový servisný komplex pre vojenské lietadlá A400M neďaleko Hannoveru.
Dôvodom pre tento zbrojársky boom je nielen vojna na Ukrajine, ale aj historicky najväčší investičný plán nemeckej vlády. Do roku 2027 má byť na obranu vynaložených viac ako 100 miliárd eur, pričom časť už bola rozdelená na konkrétne projekty.
Menej chaosu, viac plánovania. Jeden tank namiesto štrnástich
Na to, aby zbrojárske firmy masívne investovali, potrebujú jasné záväzky. „Veľké rámcové zmluvy a garancia objemov sú nevyhnutné,“ potvrdzuje hovorca Rheinmetallu. Dodávatelia musia často nakupovať materiály vopred, čo bez pevných objednávok predstavuje riziko.
Profesor Guntram Wolff z bruselskej univerzity VUB upozorňuje na potrebu spoločného európskeho postupu. Zjednotenie požiadaviek by podľa neho umožnilo namiesto štrnástich rôznych typov tankov vyrábať jeden štandardizovaný model, čo by prinieslo úspory aj zrýchlenie produkcie.
Výrobu možno zrýchliť, ak politici pošlú jasné signály
Väčšina zbrojárskych firiem tvrdí, že sú pripravené výrazne zvýšiť kapacity – stačí, aby bola dostatočne silná politická vôľa a jasné objednávky. Napríklad Airbus tvrdí, že výrobu vo veľkých projektoch dokáže zdvojnásobiť už do šiestich mesiacov.
Hensoldt od roku 2022 investoval približne miliardu eur do modernizácie a vybudoval zásoby materiálu, ktoré umožňujú pružne reagovať na nové objednávky. Výroba radarov TRML-4D pre protivzdušnú obranu vzrástla zo 3 na 15 kusov ročne a do dvoch rokov má kapacita dosiahnuť 30 kusov.
Nemecké tempo sa zrýchľuje, ale stále zaostáva za potenciálom
Nie všetky spoločnosti však vnímajú pokrok rovnako. Rheinmetall síce chváli skrátenie byrokratických procesov, vďaka čomu postavili dva závody za jediný rok, no Airbus žiada ešte väčšiu flexibilitu. MBDA zasa volá po odstránení administratívnych prekážok, ktoré komplikujú cezhraničnú spoluprácu v rámci Európy.
Hoci Nemecko patrí medzi technologické veľmoci v oblasti vojenskej techniky, jeho zbrojársky sektor tvorí iba 0,2 % HDP. Pre porovnanie – v krajinách ako Izrael, Rusko či USA sa tento podiel pohybuje nad hranicou 1 %. Automobilový priemysel má v Nemecku stále dominantné postavenie s približne 5 % podielom na HDP a desaťnásobne vyšším počtom zamestnancov než obranný sektor. Tento pomer sa však v najbližších rokoch môže dramaticky zmeniť.
Čo Nemci sa zasa chystajú na vojnu, viem majú to v krvi a ten fašizmus sa tam stále obnovuje ! Škoda, ale majú to aj tak zbytočné, pretože na Rusov nikdy nebudú mať a skončíme všetci a to absolútne III. svetová vojna to je ľudstvu na planéte ZEM záverečná a konečná pre všetkých !