EÚ chce zakázať obľúbenú vec aj Slovákov z USA

europska unia
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Nie americkým pickupom na európskych cestách. To je požiadavka – podporovaná Európskou radou pre bezpečnosť dopravy – koalície spotrebiteľských skupín, ktoré žiadajú zákaz dovozu takýchto vozidiel do Európy. Ďalší list v tejto veci bol práve zaslaný Európskej komisii. Talianske médiá uvádzajú, že orgány EÚ skutočne plánujú sprísniť predpisy v tejto oblasti.

List týkajúci sa sprísnenia pravidiel dovozu automobilov z USA do Spoločenstva sa dostal na stôl Maroša Šefčoviča (podpredsedu EÚ pre zelenú dohodu) a niekoľkých dôležitých komisárov EÚ – okrem iného pre vnútorný trh, klímu, dane či životné prostredie. Výzvu podpísalo viacero organizácií, ako napr:

  • Medzinárodné združenie chodcov,
  • ECF (Európska cyklistická federácia,
  • Euro Cities (Európske mestá),
  • Čisté mestá,
  • BEUC (Európska organizácia spotrebiteľov),
  • T&E (Doprava a životné prostredie),
  • ETSC (Európska rada pre bezpečnosť dopravy).

Autori dokumentu vyzývajú na vytvorenie mechanizmov, ktoré by odradili európskych vodičov v EÚ od postupu individuálneho schvaľovania vozidiel (IVA).

Nie vozidlám SUV a pickupom z USA. Žiadny ďalší dovoz „IVA

Už minulý rok ETSC bili na poplach, že nový návrh nariadenia v tejto oblasti počíta s pokračovaním súčasného stavu, v dôsledku čoho vozidlá dovážané z USA – najmä veľké SUV a pickupy – na rozdiel od automobilov vyrábaných v Európe nemusia a ani nebudú musieť byť schopné preukázať povinnú výbavu, ako napr:

  • systém varovania pred rozptýlením vodiča,
  • systém núdzového brzdenia, ktorý rozpozná chodcov a cyklistov,
  • systém udržiavania v jazdnom pruhu, asistenčný systém núdzového brzdenia,
  • záznamník dopravných udalostí,
  • systém kontroly stability.

Tento stav sa nepáči európskym mestským orgánom. Autori listu komisárom EÚ výslovne označujú americké pickupy za „smrteľné pre chodcov a životné prostredie“. Upozorňujú tiež na rastúci dovoz takýchto vozidiel.

Podľa nedávno zverejnených údajov Európskej environmentálnej agentúry sa v roku 2023 do Európy doviezlo takmer 5 000 vozidiel Dodge RAM, čo predstavuje nárast o 20 % v porovnaní s rokom 2022. Táto úroveň dovozu je 2,7-krát vyššia ako objem dovozu v roku 2019, ktorý predstavoval 1 800 kusov.

Mestá nechcú „SUVisizáciu“ Európy. Poplatky za parkovanie podľa veľkosti vozidla

Autori listu upozorňujú, že na európskych cestách jazdí viac ako 20 000 vozidiel RAM. Zároveň poukazujú na oneskorenosť Európskej komisie pri zavádzaní nových predpisov a okrem iného poukazujú na inovatívne riešenia, ktoré v tomto období zaviedli európske mestá.

Nečinnosť Komisie je v ostrom kontraste s krokmi, ktoré prijali progresívne mestá. Paríž, Lyon, Grenoble, Koblenz a Tübingen sa už rozhodli diferencovať poplatky za parkovanie podľa hmotnosti alebo v prípade Koblenzu podľa veľkosti vozidla (šírka x dĺžka).

V liste sa tiež píše o boji európskych miest proti fenoménu „SUV-izácie“ a o politike odrádzania od „ďalšieho zvyšovania hmotnosti a veľkosti osobných vozidiel“. Autori ďalej uvádzajú, že americkí výrobcovia vozidiel, ako sú Chevrolet, Corvette, GM, GMC a európska spoločnosť Stellantis, majú záujem o individuálne schválenie IVA, „aby zvýšili svoju ponuku pick-upov na trhu EÚ“.

Koniec dovozu automobilov z USA. Pickupy a SUV sa do Európy nedostanú?

Autori zoznamu „naliehavo“ žiadajú EK, aby urýchlila zmeny predpisov a splnila svoj záväzok, ktorý prijala v liste z novembra 2023. V ňom predstavitelia EK vyhlásili, že: „V roku 2015 sa v Európe uskutoční viacero projektov, napr:

„Každé konkrétne vozidlo, ktoré má byť homologizované v rámci programu EU-IVA, by sa malo podrobiť emisným testom vrátane emisií v reálnych jazdných podmienkach v súlade s nariadením (EÚ) 2017/1151“.

Požadujú tiež, aby sa požiadavky na povinnú výbavu bezpečnostných systémov, ktoré musia spĺňať ostatné nové vozidlá od 7. júla 2024, vzťahovali aj na postup IVA. Ako uviedol taliansky denník Politico.pro, zástupcovia Európskej komisie majú v úmysle obnoviť práce na pravidlách postupu IVA, aby „ich dostali na úroveň ochrany porovnateľnú s tou, ktorú zaručujú pravidlá typového schvaľovania EÚ“. Časový horizont zmien v tomto smere však nebol načrtnutý.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *