LIDL spustil totálnu novinku, ktorá bude trvať len hodinu denne. Na Slovensku to ešte nebolo

lidl tabula
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Možno to poznáte – idete si po pár drobností a odchádzate s preplneným košíkom. Náhoda? Nie celkom. Príjemná hudba v pozadí dokáže zázraky. Obchodníci vedia, že správne zvolený playlist dokáže ovplyvniť náladu aj rozhodnutia zákazníkov – a využívajú to naplno, informujú tvnoviny.sk

lidl tabula

„Hudba priamo pôsobí na naše emócie, ovplyvňuje, ako vnímame prostredie, ako rýchlo sa pohybujeme po predajni a koľko tam strávime času. Dokonca môže ovplyvniť aj výber tovaru, najmä ak sú piesne tematicky ladené,“ vysvetľuje Jakub Berčík z Ústavu marketingu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre pre tvnoviny.sk

Prečo hrá v obchodoch práve táto pesnička?

Hudba nie je v obchodoch náhodná. Počas Vianoc počujeme koledy, ktoré v nás vyvolávajú nostalgiu a podporujú darčekové nákupy. Klasická hudba zase navodzuje pocit luxusu – preto ju často púšťajú v predajniach s prémiovým tovarom. Naopak, tanečné rytmy znejú najmä v butikoch s mladou módou, kde majú stimulovať energiu a spontánnosť.

Niektoré reťazce si playlisty vytvárajú samy, iné spolupracujú s odborníkmi. V budúcnosti by mohla do hry vstúpiť aj umelá inteligencia, ktorá dokáže meniť hudbu podľa aktuálnej situácie v predajni.
„AI by mohla v reálnom čase reagovať na počet zákazníkov, náladu prostredia či dennú dobu a prispôsobovať hudobné pozadie,“ dopĺňa Berčík.

Ticho ako úľava: nie každý zvládne nákup v hluku

Hoci väčšina zákazníkov hudbu v obchodoch vníma pozitívne, pre niektorých je to presný opak. Najmä ľudia s autizmom, senzorickou citlivosťou či starší zákazníci môžu pociťovať preťaženie.

„Nastáva tzv. zmyslové zahltenie – človek už nedokáže spracovávať všetky podnety, čo môže viesť k úzkosti alebo k panickému ataku,“ vysvetľuje Mikuláš Štubňa zo združenia SPOZA, ktoré sa venuje ľuďom s autizmom.

Reťazce reagujú: prichádzajú „tiché hodiny“

Niektoré obchodné reťazce sa snažia vytvoriť pokojnejšie prostredie. Najnovšie sa do tejto iniciatívy zapojil aj LIDL.

„10. október je Svetovým dňom duševného zdravia – ideálny dátum na spustenie tzv. tichej hodinky. Od 13:00 do 14:00 vo všetkých našich predajniach na Slovensku stlmíme alebo vypneme hlásenia a zvukové podnety, ktoré by mohli pôsobiť rušivo,“ uviedol hovorca reťazca Tomáš Bezák.

Pre ľudí so zvýšenou citlivosťou je to významný krok. „Vďaka tomu zvládnu celý nákup bez stresu, nemusia utekať z obchodu alebo čeliť panike,“ dodáva matka autistického dieťaťa.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *