Na Slovensku krachuje kompletne celá fabrika. Môže to byť začiatok automobilovej krízy

fabrika priemysel vyroba
Pomôž nám rásť – zdieľaj aspoň jeden článok, veľmi nám tým pomôžeš. Ďakujeme!

Automobilový priemysel na Slovensku utrpel prvý vážny úder. Po rokoch finančných ťažkostí končí výrobný závod Calearo v Šamoríne. Odborníci varujú, že tento prípad môže byť len začiatkom širšieho úpadku v sektore, ktorý doteraz tvoril pilier slovenskej ekonomiky.

fabrika priemysel vyroba

Koniec talianskej značky na Slovensku

Šamorínska fabrika Calearo, známa výrobou automobilových antén pre luxusné značky ako Audi, Maserati či Ferrari, oficiálne končí. Po viac ako dvoch dekádach pôsobenia na slovenskom trhu vyhlásila konkurz. O situácii informovali Hospodárske noviny a Denník N.

Za firmou stojí talianska skupina Calearo, ktorá sa na Slovensko rozšírila v roku 2003. V najlepších časoch zamestnávala približne 200 ľudí, no posledné roky znamenali strmý pád. Finančné problémy, ktoré sa začali počas pandémie, vyústili do viac než 3-miliónovej straty.

Neúspešná reštrukturalizácia, dlhy a exekúcie

Firma sa pokúsila o záchranu v roku 2023 prostredníctvom reštrukturalizácie, no tá neuspela. Aktuálne má spoločnosť záväzky voči Sociálnej poisťovni vo výške vyše 100-tisíc eur a jej personálny stav sa zredukoval na menej ako 50 zamestnancov. Súd preto rozhodol o konkurze. Veritelia si teraz budú uplatňovať nároky z majetku firmy.

Európsky autosektor sa otriasa v základoch

Zánik Caleara však neznamená len koniec jednej továrne. Môže ísť o začiatok väčších otrasov v celom automobilovom priemysle, najmä v strednej Európe. Podľa údajov Európskej asociácie automobilových dodávateľov zaniklo v sektore len počas prvej polovice minulého roka až 32-tisíc pracovných miest. Celkovo prišlo od začiatku pandémie o prácu už viac ako 86-tisíc zamestnancov.

Problémov je viac – od dopytu po elektromobilitu

Na kríze sa podpisuje kombinácia viacerých faktorov: znížený dopyt po nových vozidlách, rastúce výrobné náklady, spomalené investície do elektromobility, ako aj geopolitické napätie spôsobené vojnou na Ukrajine. Trh destabilizuje aj konkurencia z Ázie – najmä z Číny.

Odborníci bijú na poplach: Calearo nie je výnimka

Podľa odborníkov by prípad Calearo mohol byť len začiatkom. Niektoré veľké automobilové firmy pôsobiace na Slovensku už avizovali reštrukturalizácie a prepúšťanie. Medzi nimi sú aj mená ako Continental či Michelin.

„Ak sa nezačnú prijímať rázne opatrenia, Európa môže stratiť svoju dominantnú pozíciu v automobilovom sektore,“ varuje Benjamin Krieger, generálny riaditeľ Európskej asociácie automobilových dodávateľov.

Slovensko stojí na rázcestí

Pre krajinu, ktorá patrí medzi najväčších výrobcov áut na obyvateľa na svete, ide o vážny varovný signál. Krach Caleara je dôkazom, že ani dlhoročná prítomnosť na trhu a spolupráca s renomovanými značkami negarantuje prežitie v čoraz nevyspytateľnejšom prostredí.


Pomôž nám rásť – zdieľaj aspoň jeden článok, veľmi nám tým pomôžeš. Ďakujeme!

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *