Na Slovensku sa objavila mimoriadne nebezpečná forma podvodu, pri ktorej podvodníci využívajú umelú inteligenciu. Ide o tzv. family scam, teda falošné volania alebo hlasové správy, v ktorých počuť naklonovaný hlas, znejúci presne ako hlas vášho blízkeho, píše portál regiony.sk
Obete následne dostávajú prosby o okamžitú finančnú pomoc – údajne preto, že príbuzný stratil mobil alebo má iný problém.
Ako sa brániť: kontrolná otázka
Keďže odlíšiť skutočný hlas od falošného je čoraz ťažšie, operátor O2 spustil vzdelávaciu kampaň „Otázka za milión“. Jej cieľom je naučiť ľudí rozpoznať manipulatívne telefonáty a podvody v online prostredí.
Najjednoduchším riešením podľa odborníkov môže byť tzv. kontrolná otázka – osobná otázka, na ktorú dokáže odpovedať len skutočný príbuzný. Napríklad: „Ako sa volal pes našej babky?“ V takýchto prípadoch podvodníci väčšinou zlyhajú.
Na webe O2 si ľudia môžu vyskúšať generátor bezpečnostných otázok, interaktívny kvíz na odhaľovanie obsahu vytvoreného umelou inteligenciou či prehľad praktických odporúčaní pre domácnosti aj firmy.
Operátori už blokujú milióny hovorov
Podobné útoky sa stali tak častými, že operátori začali prijímať systémové opatrenia. O2 a Telekom zaviedli špeciálny mechanizmus na overovanie volaní, ktoré sa vydávajú za slovenské čísla. Len za posledné tri mesiace sa podarilo zablokovať viac než 6 miliónov podvodných hovorov zo zahraničia, čo predstavuje priemerne 70-tisíc zablokovaných pokusov denne.
Hranice možností operátorov
Napriek úspechom v blokovaní falošných hovorov majú operátori obmedzené možnosti.
„Operátori nepoznajú obsah komunikácie, ktorú si zákazníci vymieňajú. Zjednodušene povedané, neodpočúvajú volania zákazníkov a nečítajú obsah SMS správ. Preto je pre nich veľmi náročné vyhodnotiť, ktoré volanie je korektné a ktoré realizujú podvodníci. Platí zásada, že nemôžeme zablokovať žiaden korektný hovor,“ vysvetlil pre Živé.sk technologický riaditeľ O2 Slavomír Pšenák.