Nemecká ekonomika na pokraji kolapsu: Prečo už ‚Made in Germany‘ nefunguje?

priemysel
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Nemecká ekonomika, dlho považovaná za motor európskeho hospodárstva, sa ocitá v jednej z najvážnejších kríz za posledné desaťročia.

Podľa prezidenta Zväzu nemeckého priemyslu (BDI) Petera Leibingera sa hrubý domáci produkt Nemecka tento rok pravdepodobne zníži o 0,1 percenta. Ak by k tomu skutočne došlo, bolo by to po prvýkrát od znovuzjednotenia krajiny v roku 1990, čo by ekonomika tretí rok po sebe zaznamenala pokles.

Štrukturálne slabiny a výzvy nemeckej ekonomiky

Aj napriek tomu, že ekonomika eurozóny by mala tento rok rásť o 1,1 percenta a globálne hospodárstvo o 3,2 percenta, Nemecko sa čoraz viac vzďaľuje tejto trajektórii. „Situácia je veľmi vážna: najmä rast v priemysle utrpel štrukturálny zlom,“ upozornil Leibinger.

Podľa analýz nemeckej ekonomickej scény sú príčiny tohto úpadku hlboko zakorenené. Vysoké náklady na energie, rastúca konkurencia zo zahraničia, zvýšené úrokové sadzby a nedostatok jasnej stratégie pre modernizáciu infraštruktúry prispievajú k celkovej kríze. Situáciu navyše zhoršujú vnútropolitické nezhody a neschopnosť vlád presadiť potrebné reformy, ktoré by zabezpečili dlhodobú udržateľnosť ekonomického rastu.

„Made in Germany“ stráca svoje renomé

Nemecko bolo dlhé roky synonymom technologických inovácií a špičkovej výroby. Ako však uvádza denník Wall Street Journal, tento obraz sa postupne mení. „Krajina s 83 miliónmi obyvateľov vyrástla so svojimi autami, robotmi, vlakmi a továrenskými strojmi na tretiu najväčšiu ekonomiku sveta. Teraz sa svet odvracia od ‚Made in Germany‘,“ cituje denník. Nemecko podľa odborníkov postráda „plán B“, ktorý by reagoval na nové globálne výzvy.

Automobilový priemysel v kríze

Ekonomická kríza zasiahla predovšetkým automobilový sektor, kľúčové odvetvie nemeckého hospodárstva. Spoločnosť Volkswagen bola nútená pristúpiť k výrazným škrtom nákladov, aby si udržala svoju konkurencieschopnosť. Situáciu komplikujú aj ďalšie faktory, ako sú rastúce náklady na energie, ktoré silne ovplyvňujú priemyselné odvetvia.

Nedostatok investícií a odlev kapitálu

Ďalším alarmujúcim problémom je masívny odlev kapitálu z Nemecka. Od roku 2021 z krajiny odišlo viac ako 300 miliárd eur investičných prostriedkov, čo výrazne obmedzuje rozvoj moderných technológií a inovácií. Podľa Leibingera je potrebné zásadne zmeniť prístup k investíciám: „Verejné investície do modernej infraštruktúry, transformácie a odolnosti našej ekonomiky sú naliehavo potrebné.“

Hrozba amerických ciel

Napätie vo svetovom obchode situáciu Nemecka ešte viac komplikuje. Americký prezident Donald Trump opakovane hrozí zavedením represívnych ciel, ktoré by mohli vážne zasiahnuť exportne orientovanú nemeckú ekonomiku. Podľa Leibingera by zavedenie týchto ciel mohlo spôsobiť pokles HDP až o 0,5 percenta.

Nemecko ako kľúčový partner Slovenska

Nemecko je najväčším obchodným partnerom Slovenska, kam smeruje približne 20 percent slovenského exportu. Akékoľvek ekonomické problémy u nášho západného suseda preto môžu mať priamy vplyv aj na slovenskú ekonomiku.

Predvolebné výzvy a budúcnosť nemeckej ekonomiky

S blížiacimi sa predčasnými parlamentnými voľbami, ktoré sa budú konať 23. februára, je oživenie ekonomiky jednou z hlavných tém volebnej kampane. Kľúčovou otázkou zostáva, ako obnoviť rast a posilniť konkurencieschopnosť najväčšej európskej ekonomiky.


V skratke:

Nemecká ekonomika sa nachádza v hlbokej kríze, ktorú spôsobujú štrukturálne problémy, vysoké náklady na energie, odlev kapitálu a nedostatok investícií do inovácií. Kľúčové odvetvia, ako je automobilový priemysel, čelia výrazným výzvam. Napätie vo svetovom obchode a hrozba amerických ciel situáciu ešte viac komplikujú. Riešenie tejto krízy sa stáva kľúčovou témou blížiacich sa nemeckých volieb.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *