Zatiaľ čo nemecké obchodné reťazce masívne znižujú ceny stoviek potravín, na Slovensku ceny v obchodoch stále patria medzi najvyššie v celej EÚ vzhľadom na príjmy obyvateľov. Podľa portálu morgenpost.de plánujú Lidl, Aldi, Rewe a ďalšie známe značky uľaviť zákazníkom, no slovenskí spotrebitelia na podobný krok márne čakajú (foto: plenum.sk)
Zľavy na stovky produktov: Nemecký reťazec za reťazcom tlačí ceny nadol
Ako informuje nemecký portál morgenpost.de, známe reťazce ako Lidl, Aldi, Rewe, Penny, Edeka či Netto začali znižovať ceny na stovky potravinárskych produktov. Zľavy sa týkajú širokého sortimentu – od cestovín, pečiva, nápojov až po sladkosti a víno. V niektorých prípadoch môžu byť položky lacnejšie až o 35 %.
- Lidl chce dlhodobo zlacniť 500 produktov.
- Aldi už v tomto roku znížil ceny až pri 1000 produktoch.
- Rewe a Penny sa pridávajú s podobnou stratégiou.
- Edeka plánuje zlacňovať najmä vlastné značky.
Prečo to ide v Nemecku?
Obchodníci v Nemecku tvrdia, že k cenovým zníženiam pristúpili vďaka výhodnejším kontraktom s dodávateľmi a veľkým objemom nákupu. Reťazce zároveň hovoria o spoločenskej zodpovednosti a potrebe zmierniť tlak na rozpočty domácností.
„Vďaka dlhodobým, férovým dohodám s dodávateľmi a veľkým objemom nákupu môžeme zákazníkom preniesť úspory,“ uviedol Lidl v oficiálnom stanovisku. Podobne sa vyjadril aj Aldi, ktorý hovorí o snaha priniesť „finančnú úľavu“ zákazníkom.
A čo Slovensko? Ceny stúpajú, platy zaostávajú
Na Slovensku je realita opačná. Potraviny patria medzi najdrahšie v celej Európskej únii v pomere k priemerným mzdám. Podľa štatistík Eurostatu majú Slováci výrazne nižšiu kúpnu silu než Nemci, no za základné potraviny často platia porovnateľné či dokonca vyššie sumy.
Napriek poklesu inflácie zostávajú ceny potravín u nás vysoké a obchodné reťazce na rozdiel od Nemecka o systematickom znižovaní cien nehovoria. Zľavy sa objavujú len v rámci letákových akcií a bývajú krátkodobé.
Odborníci: Zníženie cien je len čiastočná oprava
Aj v Nemecku však odborníci upozorňujú, že zľavy prichádzajú až po rokoch dramatických zdražení. „Ide len o korekciu, nie návrat k predkrízovým cenám,“ uviedol Armin Valet, expert na potraviny zo spotrebiteľskej organizácie v Hamburgu.
Ceny potravín sa od roku 2020 podľa nemeckého štatistického úradu zvýšili o viac než 36 %. Valet zároveň pripomína, že mnohí výrobcovia zároveň znižovali balenia, pričom ceny nechali nezmenené – čím vznikali tzv. „skryté zdraženia“ cez mogelpackungen.
Slovenskí spotrebitelia čakajú márne
Na Slovensku zatiaľ neexistuje žiadna iniciatíva porovnateľná s tou v Nemecku. Reťazce ako Lidl, Kaufland, Billa či Tesco o trvalých zníženiach cien neinformujú. Spotrebiteľské organizácie pritom opakovane upozorňujú, že vysoké ceny potravín limitujú ľudí v zdravom a pestrenom stravovaní.
Lisa Völkel z nemeckého zväzu spotrebiteľských združení (vzbv) dokonca vyzvala na zriadenie nezávislej agentúry, ktorá by sledovala vývoj cien a nákladov. Podobný nástroj u nás stále chýba.