Nové pravidlá EÚ sa dotknú aj Slovákov. Za toto vám zakážu jazdiť v celej únii

policia 1
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Európska únia sa dohodla na prísnejšom postupe voči nezodpovedným vodičom. V prípade závažných dopravných priestupkov budú zákazy šoférovania platiť v celom priestore EÚ – bez ohľadu na krajinu, kde bol vodičský preukaz vydaný.

Brusel – Európska únia urobila v utorok významný krok smerom k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Predstavitelia Európskeho parlamentu a členských štátov sa predbežne dohodli na legislatíve, ktorá zavádza celoeurópsky zákaz šoférovania pre vodičov, ktorí sa dopustia vážnych dopravných priestupkov, ako sú napríklad nehody s tragickými následkami.

Nový systém zabezpečí, že ak členský štát uloží zákaz šoférovania, tento trest bude automaticky platiť v celej EÚ, nielen v krajine, kde došlo k porušeniu pravidiel. V praxi to znamená, že ak vodič príde o oprávnenie šoférovať v jednej krajine, nebude môcť sadnúť za volant ani inde v rámci Únie – dokonca ani v krajine, ktorá mu vydala vodičský preukaz.

Týmto opatrením sa má podľa predstaviteľov EÚ posilniť jednotné uplatňovanie pravidiel cestnej premávky naprieč členskými štátmi a zároveň zvýšiť ochrana všetkých účastníkov cestnej premávky.

Jasné pravidlá a digitálne vodičské preukazy

Podľa europoslanca Mattea Ricciho, ktorý je jedným zo spolupredkladateľov návrhu, opatrenie prináša do systému väčšiu predvídateľnosť a účinnosť:
„Zavedením jasnejších a včasnejších kritérií na pozastavenie vodičských oprávnení z dôvodu vážnych porušení toto opatrenie chráni nielen zodpovedných vodičov, ale aj celú komunitu,“ uviedol Ricci.

Dohoda o zákaze šoférovania však neprišla osamote. V ten istý deň dosiahli vyjednávači dohodu aj na ďalšej dôležitej reforme – zavedení digitálnych vodičských preukazov. Tie majú uľahčiť kontrolu, zvýšiť transparentnosť a umožniť jednoduchšie zdieľanie informácií medzi členskými krajinami.

Obe iniciatívy sú súčasťou širšieho balíka reforiem, ktorého cieľom je výrazne znížiť počet smrteľných nehôd a vážnych zranení na európskych cestách. EÚ si stanovila ambiciózny cieľ – do roku 2030 znížiť počet obetí dopravných nehôd o polovicu.

Čo bude nasledovať?

Hoci je dohoda významným míľnikom, legislatíva zatiaľ nie je definitívna. Musí ju ešte formálne potvrdiť Rada Európskej únie a Európsky parlament. Očakáva sa však, že finalizácia prebehne bez výraznejších obštrukcií, keďže návrhy získali širokú podporu.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *