Novinka v EÚ: V elektromobiloch vám rovno vymenia celú batériu, namiesto nabíjania

maxresdefault
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Európska únia dúfa, že do roku 2030 bude na jej cestách jazdiť 30 miliónov elektrických vozidiel s nulovými emisiami a od roku 2035 plánuje zakázať predaj nových benzínových a naftových vozidiel.

V súčasnosti je však dlhý čas nabíjania často prekážkou pre vodičov, ktorí uvažujú o prechode na elektromobil.

Čakanie na nabitie batérií sa môže čoskoro stať minulosťou.

Čínsky výrobca elektromobilov NIO otvoril v Dánsku svoju prvú európsku „Power Swap Station“, kde sa môžu vodiči zastaviť a vymeniť si vybitú batériu za plne nabitú.

Po vstupe vozidla do stanice je celý proces autonómny: stanica zdvihne vozidlo, mechanicky odskrutkuje a vyberie vybitú batériu a nahradí ju nabitou, čím sa zvýši dojazd až o 500 km.

Celý proces trvá približne päť minút.

Medzitým stanica pomaly nabíja batérie, ktoré má na sklade. Spoločnosť NIO tvrdí, že keď sa batérie nabíjajú pomaly, aj ich degradácia je pomalšia a nakoniec vydržia dlhšie.

Podľa spoločnosti NIO je na svete v prevádzke už viac ako 1 100 staníc Power Swap, väčšinou v Číne. V tomto roku plánuje otvoriť viac ako 100 staníc v celej Európe.

„To, čo teraz budujeme, nazývame cestovateľský produkt. Stanice rozmiestňujeme medzi veľkými mestami, čo umožňuje ľuďom, ktorí bežne jazdia ďaleko. A potom, v ďalšej vlne, ich umiestnime bližšie k veľkým mestám a dopravným uzlom, aby sme im tak trochu rozšírili perspektívu,“ povedal Michael Salomon, dočasný vedúci výkonného oddelenia spoločnosti NIO v Dánsku.

Podľa spoločnosti 80 % dánskych vodičov elektromobilov nabíja svoje vozidlá na príjazdovej ceste.

NIO verí, že ich stanica na výmenu batérií umožní tým, ktorí nemajú príjazdovú cestu alebo nabíjačku striedavého prúdu doma, mať funkčnú batériu, kedykoľvek ju budú potrebovať.

Výhody a nevýhody výmeny batérií

Odborníci tvrdia, že na efektívne fungovanie takýchto výmenných staníc je potrebný spoločný štandard.

„Hlavnou nevýhodou NIO Power Swap je, že na používanie nových staníc na výmenu batérií musíte jazdiť v aute NIO,“ povedal Morten Haagensen Elmose z Dánskej asociácie elektrických vozidiel.

Vidí však určitý potenciál tejto technológie, možno pre vodičov, ktorí nemôžu nabíjať doma alebo nie sú ochotní zmeniť svoje jazdné návyky.

„Ak skutočne zvažujete prechod z vozidla s ICE (spaľovacím motorom) na elektromobil a vôbec sa vám nepozdáva myšlienka nabíjania, potom by to mohlo mať s výmenou batérií pre tento typ vodičov skutočne zmysel,“ povedal.

Výmena batérií nie je nový koncept. Kalifornská značka EV Better Place, ktorá propagovala stanice na výmenu batérií, v roku 2013 vyhlásila bankrot.

Po desiatich rokoch NIO verí, že bude mať viac šťastia vzhľadom na ciele EÚ v oblasti nulových emisií a že vďaka širokému používaniu a rastúcemu dopytu po elektromobiloch by sa tento koncept mohol stať hitom medzi vodičmi.

Cieľom značky je mať do konca tohto roka viac ako 2 300 Power Swap Station na celom svete.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *