Poisťovne si s elektromobilmi nevedia rady. Posielajú ich rovno na šrotoviská

energy 1023035 1920
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Elektromobily sú čoraz populárnejšie, a preto sa čoraz častejšie vyskytujú na miestach dopravných nehôd. Napriek tomu je oprava týchto moderných vozidiel často nákladnejšia ako oprava ich konvenčných náprotivkov. Čo to znamená pre majiteľov elektrických vozidiel a pre samotné poisťovne?

Nákladné opravy elektrických vozidiel

Podľa poisťovne Allianz tvoria elektrické vozidlá len tri percentá všetkých poistných udalostí, ale ich opravy stoja poisťovne celých osem percent celkových nákladov. Problém často spočíva v opravách batérií. Batérie v mnohých elektromobiloch stoja desiatky tisíc eur a tvoria až 50 % ceny vozidla. Oprava tu často znamená výmenu, nie skutočnú opravu.

Komplikácie s batériami

Batérie v elektromobiloch predstavujú značný problém. Niektoré automobilky, ako napríklad Tesla, ich počas výroby integrujú priamo do skeletu vozidla, čo sťažuje ich opravu. V dôsledku toho je po nehode často potrebné vymeniť celú batériu, čo výrazne zvyšuje náklady na opravu. Znamená to tiež, že elektromobily strácajú svoju ekologickú výhodu, ak sa predpokladá, že batériu bude potrebné vymeniť počas životnosti vozidla.

Zdravotné a environmentálne riziká

Ďalším problémom je likvidácia batérií. Po vyradení sa často skladujú v špeciálnych kontajneroch, pretože neexistuje univerzálny spôsob ich bezpečnej a ekologickej recyklácie. Okrem toho chýbajú odborníci schopní posúdiť rozsah poškodenia batérie a jej opraviteľnosť, čo ďalej zvyšuje náklady na opravu.

Cesta k udržateľnejšej budúcnosti elektrických vozidiel

Riešenie problému nákladnej opravy a recyklácie batérií elektrických vozidiel by mohlo spočívať v tlaku na výrobcov, aby vyvíjali elektrické vozidlá s viac opraviteľnými batériami. Je potrebné podniknúť kroky na zabezpečenie toho, aby boli elektrické vozidlá skutočne ekologické a udržateľné od výroby až po recykláciu.

Na ceste k opraviteľnejším batériám

Výrobcovia ako General Motors už vyvíjajú batérie tak, aby sa jednotlivé články dali rozobrať a opraviť. Týmto spôsobom chcú znížiť potrebu výmeny celej batérie. Potrebujeme viac takýchto iniciatív zo strany výrobcov automobilov, ako aj lepšie nástroje a odborníkov na diagnostiku a opravu batérií.

Potreba väčších investícií do recyklácie batérií

Okrem toho je dôležité venovať viac pozornosti a zdrojov výskumu a vývoju technológií recyklácie batérií elektrických vozidiel. Toto odvetvie je stále v plienkach a potrebuje masívne investície, aby sa dosiahla skutočne udržateľná výroba elektrických vozidiel.

Budúcnosť elektromobility

Elektromobily sú tu a ich počet sa bude naďalej zvyšovať. Aby sme z nich mohli čerpať skutočné environmentálne a finančné výhody, musíme zabezpečiť, aby sa dali opraviť a recyklovať. Hoci nás čakajú veľké výzvy, veríme, že so správnym úsilím a inováciami dokážeme prekonať prekážky na ceste k udržateľnej elektromobilite.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *