Tento rok na Slovensku otvoria gigantický most pre vodičov na úseku R2 Kriváň – Mýtna

most dialnica cesta krivan mytna
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Rýchlostná cesta R2 Kriváň – Mýtna patrí medzi najkomplexnejšie dopravné projekty na Slovensku. Napriek viacerým komplikáciám a posunutým termínom ministerstvo dopravy stále počíta s jej dokončením v priebehu tohto roka. Píše o tom mynovohrad.sme.sk

„Presný termín nechcem konkretizovať, lebo vždy sa môže niečo prihodiť. Základné termíny máme zhotoviteľom načrtnuté. Zostaňme pri tom, že veríme, že to bude tento rok,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž vo videu zverejnenom 8. marca na sociálnej sieti.

most dialnica krivan mytna

Významný dopravný uzol s impozantnou estakádou

Úsek R2 Kriváň – Mýtna prechádza údolím Krivánskeho potoka a vyznačuje sa náročnou geológiou aj technickými riešeniami. Najvýznamnejšou súčasťou tejto stavby je 4,5 kilometra dlhá estakáda, ktorá sa stala dominantou celej trasy. Mostná konštrukcia sa budovala za pomoci troch špičkových technológií – výsuvnej skruže, letmej betonáže a vysúvania mosta.

Práce na tomto úseku sú v pokročilom štádiu. Podľa ministra Ráža sa na stavbe momentálne nachádza približne 400 pracovníkov. „Vidieť, že práce výrazne pokročili. Prebiehali aj počas zimy. Montujú sa protihlukové steny, dokončujú sa zárubné múry, pričom niektoré sú už úplne dobudované. Osádzajú sa zábradlia, prebieha montáž ríms,“ informoval.

Nečakané komplikácie: Staré skládky zdržali výstavbu

Jedným z najväčších problémov, s ktorými sa stavbári museli vyrovnať, bola rozsiahla skládka odpadu. Pôvodne sa predpokladalo, že jej odstránenie bude jednoduchšie, avšak v skutočnosti bola desaťkrát väčšia, než sa očakávalo. „Našťastie, už je odstránená a stavebné práce môžu plynule pokračovať,“ skonštatoval Ráž.

Minister zároveň upozornil na narastajúci problém nelegálnych skládok pri budovaní cestnej infraštruktúry. Podobné nálezy sa objavili aj na privádzači na Kysuciach či na úseku R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou. „V krajine máme vyše 6-tisíc registrovaných skládok, takže ich výskyt na trasách diaľnic nie je prekvapením,“ dodal.

krivna mytna dialnica most

Predchádzajúci úsek sprevádzali problémy s mostom

Úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, na ktorý Kriváň – Mýtna nadviaže, sa už síce nachádza v prevádzke, no ani jeho výstavba nebola bez komplikácií. Po otvorení sa objavili závažné problémy so sadaním mosta, čo si vyžiadalo šesťmesačnú odstávku a opravy podložia tlakovou injektážou.

Finančné náklady rástli, termíny sa posúvali

Výstavba úseku Kriváň – Mýtna sa začala na jar 2020 s plánovaným dokončením v marci 2023. Tento termín sa však nepodarilo dodržať a navyše došlo aj k zvýšeniu nákladov. Pôvodná cena projektu bola stanovená na 233 miliónov eur bez DPH, avšak dnes už prekročila 273 miliónov eur.

Podobná situácia nastala aj pri úseku Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, kde sa výstavba oneskorila kvôli zmene projektu inžinierskych sietí a problémom spôsobeným pandémiou COVID-19. Pôvodne plánovaná suma 128 miliónov eur sa nakoniec vyšplhala na 136 miliónov eur.

Moderná štvorprúdovka odľahčí dopravu v regióne

Napriek všetkým prekážkam prinesie dokončenie tohto úseku významné zlepšenie dopravy v regióne. Nová štvorprúdová rýchlostná cesta s dĺžkou viac ako 9 kilometrov výrazne odľahčí okolité obce a zlepší plynulosť dopravy na hlavnej trase medzi Zvolenom a Lučencom.

Dostavba R2 Kriváň – Mýtna je kľúčovým krokom v rozvoji dopravnej infraštruktúry na juhu Slovenska. Ak sa práce podarí dokončiť podľa plánov ministerstva, motoristi by sa mohli po tejto trase previezť ešte v priebehu tohto roka.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *