Automobilový priemysel v Európe čelí čoraz väčším otrasom a Slovensko má už prvý konkrétny príklad – továreň Calearo v Šamoríne po rokoch strát a narastajúcich dlhov vyhlásila konkurz. Firma, ktorá dodávala antény pre prémiové značky ako Audi, Maserati či Ferrari, po viac než dvoch desaťročiach na trhu definitívne končí. Informujú Hospodárske noviny a Denník N.
Od úspechu k pádu
Talianska spoločnosť vstúpila na Slovensko v roku 2003 a v najlepších časoch zamestnávala približne 200 ľudí. Pandémia však odkryla slabiny materskej firmy v Taliansku a problémy sa rýchlo preniesli aj do šamorínskej dcéry. Za posledné štyri roky sa jej strata vyšplhala na viac ako tri milióny eur.
Minuloročná snaha o reštrukturalizáciu fabriku nezachránila a súd v týchto dňoch rozhodol o konkurze. Počet zamestnancov klesol pod 50 a len Sociálnej poisťovni podnik dlhuje vyše 100-tisíc eur. O budúcnosti spoločnosti teraz rozhodne predaj majetku a uspokojovanie veriteľov.
Nejde len o jednu fabriku
Aj keď by sa mohlo zdať, že ide o izolovaný prípad, realita je omnoho vážnejšia. Podľa Európskej asociácie automobilových dodávateľov (CLEPA) zaniklo len v prvej polovici minulého roka v európskom automobilovom sektore 32-tisíc pracovných miest. Od začiatku pandémie sa ich počet znížil už o 86-tisíc.
Za negatívnym trendom stojí kombinácia viacerých faktorov – slabší dopyt po nových vozidlách, rastúce výrobné náklady, odkladajúce sa investície do elektromobility, ale aj dôsledky vojny na Ukrajine a tlak čínskej konkurencie.
Hrozia ďalšie škrty
Experti upozorňujú, že Calearo nemusí byť poslednou firmou, ktorá na Slovensku padne. Niektorí dodávatelia už avizovali znižovanie výroby či prepúšťanie, medzi nimi aj veľké mená ako Continental a Michelin. Generálny riaditeľ CLEPA Benjamin Krieger varuje:
„Automobilový priemysel v Európe stojí pred veľkou zmenou. Ak sa neprijmú rozhodné opatrenia, Európa môže stratiť svoju pozíciu lídra v tomto odvetví.“