Nemecký maloobchodný reťazec Aldi rozprúdil búrlivú diskusiu medzi zákazníkmi po tom, čo v jednej zo svojich pobočiek zaviedol nový poplatok za vstup do predajne. Hoci obchod tvrdí, že ide o opatrenie na zvýšenie bezpečnosti a boj proti krádežiam, mnohí zákazníci to vnímajú ako neprimeranú komplikáciu a sťažujú sa na jeho praktické fungovanie.
Vstup za poplatok: Ako to funguje?
Každý zákazník, ktorý chce vstúpiť do predajne, musí zaplatiť zálohu vo výške 10 libier (približne 12 eur). Táto suma mu má byť následne odpočítaná z nákupu. Ak si zákazník nič nekúpi, obchod deklaruje, že mu peniaze vráti späť na účet.
„Táto hodnota nie je účtovaná priamo, ale je len blokovaná,“ uviedla spoločnosť Aldi v oficiálnom vyhlásení. Napriek tomuto ubezpečeniu sa však zákazníci obávajú, že proces vrátenia financií nebude prebiehať hladko.
Dlhé čakacie doby a opakované strhnutie peňazí
Jednou z hlavných výhrad zákazníkov je práve dĺžka procesu odblokovania peňazí. Obchodný reťazec upozornil, že v závislosti od banky môže trvať niekoľko dní, kým sa suma zákazníkovi vráti.
Portál IBTimes citoval vyjadrenie Aldi: „V závislosti od vašej banky môže trvať niekoľko dní, než uvidíte na svojom bankovom účte zrušenie blokácie.“ Niektorí zákazníci dokonca uviedli, že im bol poplatok stiahnutý viackrát, čo vyvolalo ďalšiu vlnu nespokojnosti.
Aldi si opatrenie pochvaľuje
Napriek kritike Aldi tvrdí, že poplatok za vstup pomôže znížiť počet krádeží. Novinka bola zavedená v pobočke, ktorá funguje na princípe umelej inteligencie – zákazníci si tovar vkladajú priamo do tašiek a kamery automaticky zaznamenávajú ich nákup.
Podobné bezobslužné predajne už testovali aj iné reťazce, pričom cieľom je minimalizovať potrebu zamestnancov a zvýšiť efektivitu. Otázne však zostáva, či si zákazníci na tento systém zvyknú, alebo ho budú vnímať ako prekážku pri nakupovaní.
Aldi expanduje, no na Slovensku stále chýba
Aldi patrí medzi najväčšie maloobchodné siete na svete. Okrem Nemecka a Veľkej Británie pôsobí aj v ďalších krajinách, ako sú Španielsko, Maďarsko, Švajčiarsko, Francúzsko, USA či Čína. Napriek silnej expanzii však reťazec doposiaľ nevstúpil na slovenský trh.