Slovensko, rovnako ako väčšina Európy, čelí rýchlemu starnutiu populácie. Diskusie o dôchodkoch a sociálnom systéme sú čoraz častejšie, no do popredia sa dostáva aj ďalšia téma: bezpečnosť na cestách. Množí sa počet prípadov, keď za vážnymi nehodami stoja vodiči vo vysokom veku.
Seniori a volant: Citlivá, no naliehavá otázka
Nie je tajomstvom, že vodiči v pokročilom veku čelia viacerým obmedzeniam – horšia orientácia, spomalené reakcie, zdravotné komplikácie. Mnohé tragédie na cestách vznikli práve kvôli tomu, že starší šofér nezvládol krízovú situáciu alebo zablúdil, napríklad na diaľnici v protismere.
Aj keď dlhoročné skúsenosti môžu byť výhodou, fyzická kondícia a schopnosť rýchlo reagovať sa s vekom nevyhnutne znižujú. Práve preto sa téma seniorov za volantom stáva čoraz pálčivejšou.
Cieľ EÚ: Do roku 2050 bez smrteľných nehôd
Európska únia si stanovila ambiciózny cieľ – eliminovať smrteľné dopravné nehody do roku 2050. V rámci opatrení sa plánujú zásahy nielen voči mladým, rizikovým vodičom, ale aj seniorom. Pripravuje sa návrh, podľa ktorého by vodiči nad 70 rokov museli pravidelne absolvovať zdravotné a psychomotorické testy.
V súčasnosti je síce po 65. roku života povinné potvrdenie od lekára, no odborníci upozorňujú, že ide často len o formálnosť. Systém, ktorý by objektívne posúdil schopnosti vodiča, v praxi takmer neexistuje.
Zodpovední seniori: Dobrovoľné rozhodnutia sú výnimkou, nie pravidlom
„Musím povedať, že som šoféroval veľmi rád, ale pred rokom som cítil, že to už nie je ono. Dostal som sa do niekoľkých nepríjemných situácií a všetko mi prišlo akési rýchle. Zistil som, že sa mi spomalili reakcie. Nechcel som niekoho ohroziť, tak som vodičák radšej dobrovoľne odovzdal,“ hovorí 72-ročný Michal z Bratislavy.
Podobné rozhodnutia vítajú aj odborníci. V niektorých slovenských mestách sa už objavili kampane, ktoré motivujú seniorov, aby sami zvážili ukončenie šoférovania. V zahraničí im ponúkajú napríklad bezplatnú MHD ako kompenzáciu za odovzdanie vodičského preukazu.
Vodiči po osemdesiatke? Realita, ktorá vyvoláva obavy
Hoci niektorí seniori konajú zodpovedne, mnohí za volantom ostávajú aj vo veku 80 či 90 rokov. Tí už neraz predstavujú skutočné riziko pre seba aj ostatných. Niektoré prípady z praxe ukazujú, že práve najstarší vodiči jazdia v protismere, nevedia reagovať na dopravné zmeny alebo ich reakčný čas trvá nebezpečne dlho.
Zavedenie pravidelného testovania by preto mohlo byť kompromisným riešením – nie zákaz, ale férové posúdenie schopností. A ak testy neprejdú, stratili by vodičské oprávnenie.
Bozajte dôchodcov v riť.
Riešte si tých mladých nevybúrených čo dennodenne spôsobujú dopravné nehody, mrzačia a zabíjajú iných – nevinných úcastnikov cestnej premávky.
Súhlasím s komentárom pani Kováčovej o útoku na dôchodcov za volantom, tí čo to vymýšľajú budú tiež raz starí, zabudli na to ? Ale európskej únií sa to netýka ? Svinstvo na entú.
Dajte dôchodcom pokoj, len na nich stále útočíte a všetko by ste im chceli zakázať! No myslíte si, že vy nezostarnete? To tu nikdy nebolo, aby sa tak na dôchodcov čo vybudovali Slovensko sa tak útočilo ! Je to vaša hanba !