Európska komisia navrhuje sprísniť pravidlá technickej kontroly pre osobné vozidlá staršie ako desať rokov. Ak dôjde k schváleniu opatrenia, majitelia týchto áut budú musieť absolvovať technickú kontrolu každoročne namiesto doterajšej dvojročnej periodicity. Cieľom tohto kroku je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet vážnych dopravných nehôd.
Priemerný vek osobných vozidiel na Slovensku je približne 15 rokov, čo je jeden z najvyšších údajov v rámci Európskej únie. Z tohto dôvodu sa Slovensko javí ako jedna z krajín, ktoré by mohli byť zmenou najviac ovplyvnené.
Dvojnásobné náklady pre majiteľov starších áut
Zvýšená frekvencia technických kontrol by znamenala aj finančnú záťaž pre motoristov. Namiesto doterajších približne 80 eur každé dva roky by sa pri novom systéme výdavky mohli vyšplhať na rovnakú sumu každý rok, uvádza STVR
Podľa Moniky Horváthovej, predsedníčky Spoločenstva majiteľov a technikov STK, PEK, PKO, sú kontrolné stanice pripravené zvládnuť zvýšený počet vozidiel:
„Stanice technickej kontroly sú pripravené túto záťaž zvládnuť, nakoľko nie sú aktuálne vyťažené. Ľudia využívajú buď predkontrolu na stanici technickej kontroly, alebo si ešte predtým dajú auto skontrolovať v autoservise.“ povedala pre STVR
Zároveň dopĺňa, že väčšina vodičov už dnes prichádza na technickú kontrolu s vozidlom v dobrom technickom stave:
„Prevažná časť vozidiel teda chodí na stanicu technickej kontroly už v dobrom stave.“
Bezpečnosť na cestách a ekologické benefity
Navrhované opatrenia sú súčasťou širšieho balíka, ktorý má za cieľ nielen zvýšiť bezpečnosť, ale aj znížiť environmentálne zaťaženie dopravy a zefektívniť evidenciu vozidiel. Európska komisia predpokladá, že implementáciou týchto zmien by sa do roku 2050 mohlo predísť až 65-tisícom vážnych zranení spôsobených dopravnými nehodami.
Zväz automobilového priemyslu však namieta, že technický stav vozidiel nie je primárnou príčinou nehôd.
„Technický stav spôsobuje dopravné nehody naozaj v minimálnom množstve. Ak si uvedomíme, že na Slovensku v štatistikách som ich našiel do roka menej ako päť, tak to považujem za absolútne neprimerané,“ uviedol Pavol Prepiak, viceprezident zväzu pre STVR
Podobný názor má aj dopravný analytik Alexander Štefuca, ktorý za dôležitejší faktor považuje schopnosti vodičov a kvalitu infraštruktúry.
„Je potrebné vylepšiť schopnosti vodičov, aby lepšie zvládali svoje vozidlá. V druhom rade vylepšiť infraštruktúru tak, aby sa ľudia ľahšie a lepšie orientovali v premávke, aby bolo menej miest, ktoré sa zle identifikujú a sú potenciálnymi miestami nehody,“ upozorňuje Štefuca pre STVR
Prichádzajú aj nové digitálne nástroje
V rámci legislatívneho balíka navrhuje Komisia zaviesť aj digitálne osvedčenia o evidencii vozidiel. Novinkou má byť aj pravidelná technická kontrola pre elektromobily, ktoré doteraz podliehali miernejšiemu režimu.