EÚ rozhodla: Povinne budeme platiť novú daň za kúrenie a jazdu autom, od tohto dátumu

banknotes g31285fd9e 1920
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Európska únia inovuje svoju bojovú stratégiu proti skleníkovým plynom. Europoslanci schválili revolučný krok, ktorý bude mať vplyv na každého občana. Nový systém platí za emisie CO2 nielen priemyselných závodov a elektrární, ale aj za emisie budov a cestnej dopravy. Výsledkom bude zdraženie vykurovania domov a jazdy automobilmi. Upozorňuje na to portál bratislava.zoznam.sk

Odborníci dokonca varujú pred možným nárastom chudoby. Portál bratislava.zoznam.sk zisťoval, aký bude dopad na ceny zemného plynu, benzínu a nafty.

Európska únia sa dnes zameriava predovšetkým na boj proti klimatickej kríze. Jej hlavným cieľom je znížiť emisie skleníkových plynov v rámci Únie do roku 2030 o 55 % v porovnaní s rokom 1990.

Najnovšie schválili europoslanci reformu trhu s emisnými povolenkami, ktorá sa dotkne aj domácností. Zmena spočíva v tom, že emisie CO2 z vykurovania budov a cestnej dopravy budú spoplatnené od roku 2027, ako vyplýva z rozhodnutia Európskeho parlamentu. Oficiálne ide o nový systém obchodovania s emisiami, no spotrebiteľov to postihne ako nová daň za jazdu s vozidlami so spaľovacím motorom a vykurovanie plynovými a uholnými kotlami.

Toto opatrenie by malo motivovať ľudí k nákupu elektromobilov a tepelných čerpadiel. Avšak cena emisných povoleniek bude do roku 2030 obmedzená na 45 eur za tonu, ako uviedol Európsky parlament.

Podľa odborníkov je však možné, že cena emisných povoleniek môže v obchodovaní dosiahnuť oveľa vyššie sumy ako stanovený strop. „Cena uhlíka 200 eur znamená prirážku 53 centov na liter nafty a 47 centov na liter benzínu,“ píše portál euractiv.com. Tento sporný krok bude mať najväčší vplyv na najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva. „Navrhované opatrenia môžu mať ničivé sociálne dôsledky pre domácnosti s nízkymi príjmami, ktoré sa výrazne spoliehajú na fosílne palivá na vykurovanie a dopravu,“ varuje Anna Bajomi, expertka na energetickú chudobu z FEANTS.

Navyše, plánuje sa aj postupný zákaz vozidiel so spaľovacím motorom. „Boj proti emisiám povedie k výraznému zvýšeniu rizika dopravnej chudoby,“ dodáva Monika Martišková, výskumníčka z Postupimského inštitútu pre výskum klímy pre euractiv.sk 

Európska únia však prináša aj riešenie v podobe Sociálneho klimatického fondu. V Bruseli bola dosiahnutá dohoda o poskytnutí finančných prostriedkov vo výške 86,7 miliárd eur na pomoc najzraniteľnejším Európanom. Tieto prostriedky budú slúžiť na riešenie energetickej a dopravnej chudoby. Hoci väčšina fondu je vítaná, niektorí kritici považujú tento krok za nedostatočné opatrenie na zvládnutie tejto záťaže.

Pred tým, ako sa všetky opatrenia stanú realitou, existuje ešte jeden brzdiaci mechanizmus. Ak by ceny energií dramaticky vzrástli, spustenie emisných povoleniek pre cestnú dopravu a budovy bude odložené o jeden rok a vstúpi do platnosti až v roku 2028.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

14 Replies to “EÚ rozhodla: Povinne budeme platiť novú daň za kúrenie a jazdu autom, od tohto dátumu

  1. Načo sme tam išli veď nikdy nebudeme mať tie západné platy len nás klamú a ničia.Odist z EU aj tak je nám na nič len nám škodí a ničí nás.

  2. Este by to chcelo platit daň za dychanie,daň ked clovek skape vdaka tejto vlade natom trhnu najviac,daň za daň,alebo nech uz prestanu spekulovat a pracujucim nech beru rovno celu mzdu

  3. Je to len na občanoch jednotlivých členských krají eu ak sa nezobudime bude zle. Zákaz kúriť drevom? To čo je za koko.inu. Nemci vyrábajú elektriku v uhoľných elek. a atómové elektrárne zatvárajú. To je asi v poriadku a v rámci zeleného myslenia. JBM SYSTEM!

  4. Presne tak odchod z únie ich úlohou je len zvýšiť chudobu a brat výpalné.zatial čo si užívajú drahé dovolenky a súkromné lietadla.

  5. je potrebné odísť z EU ktorá v súčasnej podobe neplní svoju úlohu a funkciu.My sme vstupovali do EU ako hospodárskeho zoskupenia na pozdvihnutie vlastnej životnej úrovne a nie do extrémistickej ekoterostickej organizácie ktorá likviduje európu,jej hodnoty a budúcnosť.
    Preč a rýchlo,len tak môžme prežit.

      1. Tak tu už pomôže len odchod z únie zaradíme sa medzi krajiny ktoré toto vôbec nepodporujú, ktorých je mimochodom mnohonásobne viac ako nejaká malá únia. Tieto problémy sa dajú riešiť aj úplne ináč a nie spôsobom ktorý väčšinu ľudí a vôbec nie len tých menej majetných položí časom na kolená. Ak si tu niekto náhodou nevšimol tak platy na Slovensku sa ani len náhodou nepodobajú tým v EÚ!!! Ale to oni vlastne chcú spraviť z nás úplných žobrákov a nemajetných!!! Kedy sa už konečne preberieme? Nech sa postarajú rovnako a vo všetkom o každého keď majú nejaké nároky a potom sa možno môžeme o niečom baviť. 🤦 Keď je sprostá hlava trpí celé telo.

          1. Jeden vacsi strom za 50rokov stiahne z ovzdusia pri fotosynteze 1 tonu uhlika. Ale vysadba stromov je lacna a tym padom sa na nej neda vo velkom zarobit. Ked strom zasadite, sam sa rozmnozuje bez dalsich nakladov. To sa o autach ani solaroch povedat neda.

    1. Budeme platiť ďalšie dane na parazitov v EÚ aby sa mali lepšie a my horšie, alebo vystúpime z tohto bordelu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *