Európska fabrika mala konkurovať Číne. Nezvládla to a skrachovala

northvolt
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Švédska spoločnosť Northvolt, považovaná za jeden z najambicióznejších európskych projektov v oblasti batérií, oznámila svoj krach.

Po sérii finančných a prevádzkových problémov podala firma 12. marca 2025 oficiálny návrh na konkurz vo Švédsku. Toto rozhodnutie znamená definitívny koniec spoločnosti, ktorá mala byť európskou odpoveďou na dominanciu ázijských výrobcov batérií.

Prečo Northvolt skrachoval?

V oficiálnom vyhlásení zástupcovia Northvoltu uviedli niekoľko kľúčových faktorov, ktoré viedli k pádu spoločnosti. Medzi hlavné príčiny patria:

  • Rastúce kapitálové náklady – vysoké investičné výdavky prekročili finančné možnosti firmy.
  • Nestabilná geopolitická situácia – konflikty a medzinárodné napätie narušili dodávky surovín a stabilitu prevádzky.
  • Pokles dopytu po batériách – nižší záujem trhu oslabil príjmy a skomplikoval rast spoločnosti.
  • Logistické problémy – narušenie dodávateľských reťazcov spôsobilo oneskorenia a zvýšenie výrobných nákladov.

Neúspešná reštrukturalizácia a hľadanie investorov

V snahe zachrániť firmu Northvolt spustil proces reštrukturalizácie a aktívne hľadal investorov, ktorí by ju mohli finančne podporiť. Napriek týmto krokom sa nepodarilo zabezpečiť dostatok prostriedkov na ďalšie fungovanie.

Čo bude s poľskou továrňou Northvolt?

Finančné problémy Northvoltu sa dotkli aj výrobného závodu v Gdansku, ktorý bol ešte donedávna dôležitou súčasťou rozvojovej stratégie firmy. Vo februári 2025 bolo oznámené, že továreň prevezme skupina Scania, čím sa podarí zachovať približne 150 pracovných miest v Poľsku a rovnaký počet vo Švédsku.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *