Japonský maloobchodný predajca bežného oblečenia Uniqlo sa rozhodol predať väčšinu svojich obchodov v Rusku po tom, čo minulý rok utrpel niekoľkomiliónové straty, informoval v piatok denník Kommersant.
Spoločnosť oficiálne neoznámila svoje stiahnutie z krajiny, ale odborníci na trh sa domnievajú, že tento proces sa už začal.
Väčšinu bývalých predajní Uniqlo údajne obsadí ruská odevná značka Gloria Jeans, uviedli noviny.
Spoločnosť Uniqlo minulý rok zastavila prevádzku vo všetkých svojich 50 ruských obchodoch a ukončila predaj cez internet po vypuknutí nepriateľských akcií na Ukrajine. Zdalo sa, že spoločnosť sa zdráha odísť a majiteľ Uniqlo Tadaši Yanai obhajoval pôvodné rozhodnutie z marca minulého roka ponechať ruské obchody otvorené s tým, že oblečenie je „životnou potrebou“.
„Ľudia v Rusku majú rovnaké právo na život ako my,“ povedal vtedy, než bolo rozhodnutie zrušené.
V priebehu minulého roka sa maloobchodný predajca zbavoval svojich zásob na internete, aby kompenzoval straty vo výške viac ako 10 miliárd rubľov (130 miliónov USD), ktoré vznikli v dôsledku nutnosti platiť nájomné za zatvorené obchody. Podľa údajov spoločnosti Uniqlo Rus spoločnosť vlani zarobila 12 miliárd rubľov (156,2 milióna USD).
Japonské podniky spočiatku zaujali vyčkávací postoj k ruským prevádzkam, ale rastúci medzinárodný tlak, riziká poškodenia reputácie a narušenie dodávateľského reťazca prinútili veľký počet spoločností stiahnuť sa.
Mnohé západné značky tiež čelili veľkým stratám pri odchode z Ruska. Švédska odevná značka H&M minulý rok stratila približne 363 miliónov dolárov. Španielsky odevný konglomerát Inditex, vlastník značiek ako Zara, Bershka a Massimo Dutti, utrpel straty vo výške približne 300 miliónov USD. Francúzsky maloobchodný predajca športových potrieb Decathlon stratil približne 140 miliónov USD, zatiaľ čo luxusný taliansky maloobchodný predajca Moncler a francúzsky partner Hermes spoločne stratili približne 200 miliónov USD.