Koniec štart-stop systému? Výrobcovia vymýšľajú niečo iné, lepšie

start stop button
Staň sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľaj článok, ktorý ťa zaujal!

Jedna z najkontroverznejších funkcií v moderných vozidlách – automatické vypínanie motora pri zastavení – má podľa všetkého pred sebou zásadnú zmenu. Systém známy ako štart-stop, ktorý bol navrhnutý na zníženie spotreby paliva a emisií, sa pravdepodobne dočká konca v súčasnej podobe. Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) naznačuje, že sa pracuje na jeho náhrade.

Štart-stop: dobrý zámer, problematická realizácia

Technológia štart-stop funguje na jednoduchom princípe – ak vozidlo zastaví, napríklad na križovatke, motor sa automaticky vypne a po uvoľnení brzdového pedála sa znovu naštartuje. Napriek vypnutiu motora zostávajú niektoré systémy vozidla, ako klimatizácia či rádio, funkčné. Cieľom je úspora paliva a zníženie emisií výfukových plynov.

Hoci ide o technológiu s ekologickými ambíciami, medzi vodičmi si nikdy nezískala veľkú popularitu. Mnohí ju považujú za rušivú, neprirodzenú a občas aj technicky nespoľahlivú. Táto nespokojnosť teraz zrejme nadobudla oficiálnu váhu.

EPA sľubuje zmenu

Riaditeľ EPA, Lee Zeldin, nedávno vyvolal pozornosť, keď na sociálnej sieti X (bývalý Twitter) zverejnil príspevok, v ktorom otvorene uviedol, že štart-stop je technológia, ktorú „všetci nenávidia“. Tento výrok nie je len reakciou na verejnú mienku, ale aj signálom, že systém čakajú zmeny. Podľa dostupných informácií má EPA v pláne prehodnotiť jeho ďalšie používanie a pripraviť jeho modernizovanú alebo alternatívnu verziu.

Dlhá história, neistá budúcnosť

Hoci sa štart-stop technológia javí ako pomerne novinka, jej korene siahajú až do 70. rokov minulého storočia. Skutočný nárast jej rozšírenia však prišiel až v 80. rokoch, pričom masovo sa začala objavovať najmä v druhej polovici 2000-tych rokov. V Spojených štátoch amerických sa stala súčasťou výbavy najmä vďaka emisným kreditom, ktoré vláda udeľovala automobilkám počas Obamovej administratívy za jej inštaláciu.

Aj keď nikdy nešlo o povinnú technológiu, jej prítomnosť v novovyrobených autách rástla. V roku 2022 ju mala približne každá šiesta predaná novinka v USA, dnes je to už 65 % nových vozidiel. Napriek širokému rozšíreniu sa však ukazuje, že verejná mienka a technologický pokrok si žiadajú nový prístup.


Staň sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľaj článok, ktorý ťa zaujal!

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *