Jedna z najkontroverznejších funkcií v moderných vozidlách – automatické vypínanie motora pri zastavení – má podľa všetkého pred sebou zásadnú zmenu. Systém známy ako štart-stop, ktorý bol navrhnutý na zníženie spotreby paliva a emisií, sa pravdepodobne dočká konca v súčasnej podobe. Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) naznačuje, že sa pracuje na jeho náhrade.
Štart-stop: dobrý zámer, problematická realizácia
Technológia štart-stop funguje na jednoduchom princípe – ak vozidlo zastaví, napríklad na križovatke, motor sa automaticky vypne a po uvoľnení brzdového pedála sa znovu naštartuje. Napriek vypnutiu motora zostávajú niektoré systémy vozidla, ako klimatizácia či rádio, funkčné. Cieľom je úspora paliva a zníženie emisií výfukových plynov.
Hoci ide o technológiu s ekologickými ambíciami, medzi vodičmi si nikdy nezískala veľkú popularitu. Mnohí ju považujú za rušivú, neprirodzenú a občas aj technicky nespoľahlivú. Táto nespokojnosť teraz zrejme nadobudla oficiálnu váhu.
EPA sľubuje zmenu
Riaditeľ EPA, Lee Zeldin, nedávno vyvolal pozornosť, keď na sociálnej sieti X (bývalý Twitter) zverejnil príspevok, v ktorom otvorene uviedol, že štart-stop je technológia, ktorú „všetci nenávidia“. Tento výrok nie je len reakciou na verejnú mienku, ale aj signálom, že systém čakajú zmeny. Podľa dostupných informácií má EPA v pláne prehodnotiť jeho ďalšie používanie a pripraviť jeho modernizovanú alebo alternatívnu verziu.
Dlhá história, neistá budúcnosť
Hoci sa štart-stop technológia javí ako pomerne novinka, jej korene siahajú až do 70. rokov minulého storočia. Skutočný nárast jej rozšírenia však prišiel až v 80. rokoch, pričom masovo sa začala objavovať najmä v druhej polovici 2000-tych rokov. V Spojených štátoch amerických sa stala súčasťou výbavy najmä vďaka emisným kreditom, ktoré vláda udeľovala automobilkám počas Obamovej administratívy za jej inštaláciu.
Aj keď nikdy nešlo o povinnú technológiu, jej prítomnosť v novovyrobených autách rástla. V roku 2022 ju mala približne každá šiesta predaná novinka v USA, dnes je to už 65 % nových vozidiel. Napriek širokému rozšíreniu sa však ukazuje, že verejná mienka a technologický pokrok si žiadajú nový prístup.