Slováci budú piť ešte viac chémie v nápojoch a ešte aj zdražia

potraviny nakup e1679681339516
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

V snahe o konsolidáciu verejných financií, vláda zvažuje zavedenie novej spotrebnej dane na sladené nápoje. Podobný krok už zvážila aj predchádzajúca úradnícka vláda. Tento návrh však podľa Jannisa Samarasa, majiteľa a šéfa českého výrobcu nápojov Kofola, môže mať nečakané dôsledky. Píše o tom portál zoznam.sk

Samaras v rozhovore pre Hospodárske noviny varuje, že zavedenie dane by mohlo viesť k masívnemu prechodu výrobcov od cukru k umelým sladidlám. Ako príklad uvádza situáciu v Chorvátsku, kde po zavedení dane klasické sirupy takmer zmizli z trhu, nahradené nápojovými koncentrátmi obsahujúcimi umelé sladidlá.

Podľa návrhu by zdanenie litra sladeného nápoja s obsahom cukru mohlo predstavovať 40 centov a liter sirupu by sa zdanil sumou 2,40 eura. Takéto opatrenie by mohlo zdvihnúť ceny niektorých produktov až na dvojnásobok, čo by mohlo mať výrazný vplyv na sociálne najslabšie skupiny obyvateľstva, pre ktoré sirupy predstavujú ekonomickú alternatívu nápojov.

Vláda predpokladá, že zdanenie by mohlo priniesť štátu ročné príjmy vo výške 240 miliónov eur. Samaras však upozorňuje, že skutočné príjmy by mohli byť nižšie, najmä ak by došlo k úplnému vymiznutiu sirupov z trhu.

Zavedenie dane na cukor nie je novinkou. V súčasnosti má takúto daň zavedených 12 štátov, vrátane Mexika a Francúzska. Cieľom je zníženie spotreby cukru a boj proti obezite. Avšak, ako ukazujú príklady niektorých krajín, výsledky sú rozpačité. Napríklad v Dánsku bolo takéto opatrenie nakoniec zrušené, keďže spotreba sladených nápojov nezávisela od dane.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *