Rozhodnutie Donalda Trumpa zaviesť 25-percentné clá na všetok dovoz z Kanady a Mexika môže mať vážne dôsledky nielen pre tieto dve krajiny, ale aj pre európsky automobilový priemysel. Podľa analytikov „Bloomberg Intelligence“ môžu koncerny Volkswagen a Stellantis prísť o miliardy eur, pričom celý sektor sa dostáva do neistoty.
Kto utrpí najväčšie straty?
Podľa správy, ktorú 4. marca zverejnil hlavný analytik Bloombergu Michael Dean, budú clá obzvlášť bolestivé pre automobilky, ktoré majú svoje výrobné závody v Kanade a Mexiku a odtiaľ vyvážajú autá a súčiastky do Spojených štátov.
Odhadované straty sú nasledovné:
- Stellantis môže prísť až o 3,44 miliardy eur,
- Volkswagen môže stratiť približne 1,77 miliardy eur,
- BMW a Mercedes sa tiež nevyhnú negatívnym dôsledkom, hoci v menšej miere – straty sa odhadujú na 550 miliónov eur a 120 miliónov eur.
Dôležité je pripomenúť, že Stellantis je čiastočne americký koncern, ktorý vlastní značky ako Dodge, Ram a Chrysler, a preto bude musieť hľadať riešenia aj na domácom trhu USA.
Budú ceny áut rásť?
Otázkou zostáva, či automobilky premietnu dodatočné náklady do cien vozidiel. Na jednej strane by to pomohlo zmierniť ich finančné straty, na druhej strane však už teraz čelia vysokej konkurencii a rastúcim cenám nových áut.
– Nepravdepodobný scenár, v ktorom by bol celý daňový náklad prenesený na zákazníkov, by znamenal zdraženie áut o 6 až 10 tisíc dolárov – uvádza Michael Dean.
Pokles akcií a neistota na trhu
Burzy na Trumpovo rozhodnutie reagovali okamžite.
- Akcie Stellantisu sa prepadli o 6 %, čím sa dostali na úroveň z 2. decembra – vtedy koncern oznámil odchod svojho generálneho riaditeľa Carlosa Tavaresa.
- Volkswagen zaznamenal 4 % pokles hodnoty akcií.
Situácia sa však môže ešte zhoršiť. Trump totiž naznačil, že v apríli zváži zavedenie podobných ciel aj na produkty z Európskej únie. Ak by sa tak stalo, európske automobilky by čelili ešte vážnejším problémom.
– Európska únia sa nenechá zastrašiť. Ak prezident Trump zavedie clá na európske produkty, odpovieme jednotne a rozhodne – vyhlásil nemecký minister hospodárstva Robert Habeck.
Obavy z eskalácie obchodnej vojny vyjadrila aj automobilka Mercedes. V stanovisku zaslanom agentúre Reuters koncern upozornil, že protekcionistické opatrenia často vedú k odvetným reakciám, čo môže mať negatívne ekonomické dôsledky pre všetkých zúčastnených. – Nie je to v záujme politiky ani podnikania – dodala automobilka.
Hrozba obchodnej vojny stále visí vo vzduchu
Je nepochybné, že rozhodnutie Trumpa bude mať ďalekosiahle dôsledky nielen pre Kanadu a Mexiko, ale aj pre Európu a globálnu ekonomiku. Či Európska únia pristúpi k odvetným opatreniam, zatiaľ nie je jasné. Ak sa však obchodná vojna medzi USA a EÚ vystupňuje, doplatia na to nielen automobilky, ale aj spotrebitelia.