Za džbán čistej vody 9 euro?! Zákazníci na Slovensku skoro odpadli, keď im doniesli účet

ucet za vodu bratislava
Pomôž nám rásť – zdieľaj aspoň jeden článok, veľmi nám tým pomôžeš. Ďakujeme!

Pohár čistej vody z vodovodu – na prvý pohľad banálna záležitosť, v praxi na Slovensku čoraz častejšie luxusný výdavok. Zatiaľ čo v mnohých krajinách je voda k jedlu samozrejmosťou, u nás sa za ňu neraz platí viac, ako by si človek myslel.

ucet za vodu bratislava

Na tento problém najnovšie upozornila stránka Nekŕmte nás odpadom, ktorá zverejnila sťažnosti zákazníkov na neprimerané účtovanie vody z kohútika. Jeden z prípadov sa týkal bratislavskej reštaurácie v historickom centre, kde si podnik účtoval 2,90 eura za obyčajný pohár vody. V inom prípade, z obce Slovenský Grob, si zákazníci za dva džbány vody z vodovodu zaplatili 18 eur – teda 9 eur za jeden.

Symbol pohostinnosti sa zmenil na zdroj zisku

Vo väčšine západných krajín sa voda z kohútika považuje za úplne prirodzenú súčasť stolovania. V Írsku, Taliansku či Nemecku ju reštaurácie poskytujú bez otázok – buď automaticky, alebo na požiadanie, a bez poplatku. Na Slovensku však ešte stále pretrváva prax, že si podniky účtujú „servis vody“, akoby išlo o prémiový tovar.

Hoci ide o drobný výdavok, problém je hlavne v princípe – voda je základnou ľudskou potrebou, nie luxusom. Kritici tejto praxe upozorňujú aj na to, že spoplatňovanie vody z kohútika narušuje dôveru medzi zákazníkom a podnikom. V očiach verejnosti to vyznieva ako snaha zarobiť aj na tom, čo by malo byť samozrejmosťou.

525214774 1180509710790060 3549354000243981887 n

EÚ žiada zmenu: Voda by mala byť zadarmo

Na tému reaguje aj Európska únia, ktorá odporúča, aby voda z vodovodu bola v reštauráciách k dispozícii bezplatne alebo aspoň za symbolický poplatok. Argumentuje nielen ochranou spotrebiteľa, ale aj ekologickými dôvodmi – čím viac ľudí pije vodu z kohútika, tým menej plastového odpadu vzniká z balených vôd.

Zástupcovia niektorých slovenských gastroprevádzok tvrdia, že pohár vody poskytujú, najmä k denným menu. Skúsenosti zákazníkov však ukazujú, že to zďaleka nie je štandardom vo všetkých podnikoch, najmä v turisticky atraktívnych lokalitách.

Čo znamená skutočná pohostinnosť?

Dnes už nestačí, aby reštaurácia ponúkala chutné jedlo – zákazníci čoraz viac vnímajú aj postoj k detailom, ako je voda. Pohár vody by nemal byť položka na účtenke, ale gesto rešpektu voči hosťovi.

Prípadmi drahej vody z kohútika sa už začali zaoberať aj spotrebiteľské iniciatívy. Podľa stránky Nekŕmte nás odpadom, ktorá na problém opakovane upozorňuje, ide o systémový nedostatok kultúry pohostinnosti, nie o jednotlivé prešľapy. Kým sa nezmení prístup prevádzok, budú sa podobné situácie opakovať – a slovenská gastronómia bude zaostávať nielen chuťou, ale aj prístupom.


Pomôž nám rásť – zdieľaj aspoň jeden článok, veľmi nám tým pomôžeš. Ďakujeme!

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *