Chorvátsky turizmus sa tento rok potýka s vážnym problémom – čoraz viac českých a nemeckých turistov si namiesto tradičnej dovolenky pri Jadrane vyberá lacnejšie destinácie. Obavy zo slabšej sezóny začínajú byť citeľné najmä vo veľkých hoteloch, ktoré majú problém naplniť kapacity.
Zatiaľ čo menšie, luxusnejšie zariadenia si ešte držia svojich klientov, hotely s desiatkami či stovkami izieb hlásia úbytok rezervácií. Situácia je najvypuklejšia v oblastiach mimo hlavných turistických centier, ako napríklad Split. Tam sa momentálne turisti objavujú len sporadicky.
Chorváti vidia za touto zmenou hlavne rastúce náklady. „Všetko zdražuje. Od cien energií až po náklady na prácu,“ uviedol pre miestne médiá reštauratér Danielli Nikolla. Vysoké ceny si všímajú aj turisti zo západnej Európy. „Mysleli sme si, že Chorvátsko bude lacnejšie, než v skutočnosti je. Najviac nás zaskočilo drahé jedlo a ubytovanie,“ povedal turista z Anglicka.
Niektoré prímorské oblasti, napríklad Omiš, zatiaľ pokles počtu českých návštevníkov nezaznamenali, no skutočný stav ukáže až hlavná letná sezóna. Chorvátski podnikatelia v cestovnom ruchu zatiaľ vyčkávajú, no nálada je opatrná a predpovede nie práve optimistické.
Podľa údajov Českého štatistického úradu Chorvátsko v obľúbenosti medzi českými turistami klesá. Lídrom v počte návštev sa stala Taliansko, kam v minulom roku vycestovalo 796-tisíc Čechov. Chorvátsko navštívilo 674-tisíc osôb. Na popularite získavajú aj Egypt, Grécko či dokonca Poľsko, ktoré sa stáva cenovo atraktívnou alternatívou.
Chorvátsko, dlhé roky považované za „české more“, tak môže v najbližších sezónach čeliť vážnemu úbytku návštevníkov. Ak sa situácia s cenami nezmení, mnohí dovolenkári sa poobzerajú po výhodnejších ponukách inde.