- 13 septembra, 2023
- Zatiaľ bez komentára
- 4minúty čítania
Chorvátsko to tento rok s cenami prehnalo. Toto idú urobiť na nový rok, aby nalákali ľudí
Tohtoročná sezóna bola pre turistov v Chorvátsku naozaj náročná. Mnohí si museli odoprieť veci, na ktoré boli zvyknutí v predchádzajúcich rokoch, pretože si ich jednoducho už nemohli dovoliť. V krajine došlo k masívnej vlne zvyšovania cien, čo malo viacero faktorov a nie všetky súvisia výlučne s cestovným ruchom. V skutočnosti malo zvyšovanie cien veľký vplyv aj na miestnych obyvateľov, čo sa štátu logicky nepáči.
Nevyhnutný zásah do cien
V prvom rade treba pripomenúť, že inflačná vlna prebehla celou Európou a Česká republika ju zažila v plnej sile. To je jeden z faktorov. Chorvátsko však malo tú smolu, že v rovnakom čase prešlo z vlastnej meny na spoločnú menu euro. Opäť sa potvrdilo, že obchodníci tento prechod neomylne využijú na svoje obohatenie. Veľkoryso zaokrúhlili ceny. Napokon tu bol ešte tretí faktor, keď v očakávaní rekordnej turistickej sezóny obchodníci nafúkli ceny a čoskoro sa ukázalo, že sa prepočítali. Výsledkom bolo, že niektoré miesta boli doslova prázdne a obľúbené destinácie prichádzali o turistov v desiatkach percent.
Každopádne chorvátskej vláde s tým došla trpezlivosť a prostredníctvom ministerstva hospodárstva si pozvala zástupcov obchodníkov a priamo zástupcov obchodných reťazcov, ako sú Kaufland, Lidl a Interspar, uvádza Dnevnik. Tí im mali bez okolkov povedať, že takto nemôžu pokračovať a že budú musieť zlacniť, inak budú prijaté drastickejšie opatrenia.
Ako informovali chorvátske médiá, napríklad cena cibule v obchodoch vzrástla o nevídaných 73 %. Mrkva a zemiaky zdraželi o 50 % v porovnaní s 31. decembrom minulého roka. To je dôležitý termín pre štát, ktorý žiada obchodníkov, aby vrátili ceny približne na úroveň, na ktorej boli v tomto období pred januárovou revalváciou smerom nahor.
Chystáte sa na budúci rok?
Turisti zo všetkých kútov sveta mali tento rok veľmi nepríjemné obdobie pri platení. Došlo k naozaj kurióznym situáciám, keď napríklad televízne stanice zo Švajčiarska alebo Rakúska, najbohatších európskych krajín, informovali o tom, aké je Chorvátsko drahé. Veď kopček zmrzliny za päť eur, ako sa predával v Dubrovníku, alebo pizza za 20 eur, to sú ceny, ktoré by prekvapili takmer každého. Aj v tomto smere už Chorváti počas sezóny priznali, že to prehnali a že bude potrebná určitá revízia.
Miestni obyvatelia sa teraz obávajú, či táto sezóna nebola pre turistov poslednou kvapkou a či sa budúci rok vrátia minimálne v rovnakej miere, ale v ideálnom prípade ešte viac ako tento rok. Veľa vraj bude závisieť od cien, pričom mnohí sú už teraz aspoň opatrnejší a pred cestou si overujú stav vecí. Zdá sa však, že v Chorvátsku sa v tomto smere predsa len niečo pohlo.