Peking v piatok apeloval na Európsku úniu, aby pozastavila plán zavedenia dodatočných ciel na dovoz elektromobilov z Číny, čo by podľa Číny mohlo viesť k zbytočnej eskalácii obchodného napätia medzi týmito dvoma ekonomickými mocnosťami. Čínske štátne médiá informovali, že rozhodnutie o clách bolo dnes schválené členskými krajinami EÚ, čo otvára dvere Európskej komisii (EK) na ich zavedenie. Čínska obchodná komora však okamžite vyjadrila nesúhlas s týmito krokmi a obvinila EÚ z protekcionistických opatrení, čo môže spôsobiť ďalšie komplikácie v obchodných vzťahoch.
Podľa agentúry Reuters Európska komisia potvrdila, že získala potrebnú podporu na zavedenie ciel, no zároveň zdôraznila, že stále existuje priestor na ďalšie rokovania s Čínou. Oponenti zavedenia ciel, vrátane českého ministra dopravy Martina Kupku, varovali pred možnými odvetnými opatreniami zo strany Pekingu, ktoré by mohli ohroziť európske automobilky. Kupka zdôraznil, že je dôležité vyhnúť sa potenciálnej „colnej vojne“, ktorá by mohla mať negatívny dopad na európske automobilové spoločnosti, ktoré sú závislé na dovoze komponentov z Číny.
Európska komisia, ktorá zastupuje výkonný orgán EÚ, tvrdí, že dodatočné clo, ktoré by mohlo dosiahnuť až 35,3 %, je reakciou na údajné nedovolené subvencie čínskych výrobcov elektromobilov zo strany čínskej vlády. Toto clo by bolo nad rámec štandardného 10-percentného cla, ktoré EÚ uplatňuje na dovoz automobilov.
Podľa diplomatických zdrojov sa na zavedenie ciel vyjadrilo kladne desať krajín EÚ, vrátane Francúzska a Talianska. Päť krajín, vrátane Nemecka, Maďarska, Slovenska, Slovinska a Malty, hlasovalo proti. Česká republika sa rozhodla zdržať hlasovania. Na zablokovanie tohto opatrenia by však bola potrebná kvalifikovaná väčšina 15 krajín EÚ s podielom na počte obyvateľov minimálne 65 %.
Český minister dopravy Martin Kupka vyhlásil, že Česká republika sa zdržiavala hlasovania po konzultácii s Nemeckom. Kupka upozornil na dôležitosť zachovania stabilných obchodných vzťahov s Čínou, pričom vyjadril nádej, že EÚ a Čína dosiahnu riešenie sporu bez nutnosti uvalenia ciel, čo by mohlo poškodiť európsky automobilový priemysel.
Zároveň zdôraznil, že Európa by sa mala usilovať o väčšiu nezávislosť v získavaní surovín, ktoré sú dôležité pre výrobu batérií a polovodičov, aby znížila svoju závislosť na čínskom dovoze.
V skratke: Peking vyzval EÚ, aby odložila zavedenie dodatočných ciel na čínske elektromobily, pretože to môže zvýšiť obchodné napätie. Európska komisia však dostala podporu od členských krajín, no stále hľadá riešenie sporu. Český minister Kupka varoval pred možnou obchodnou vojnou, ktorá by mohla ohroziť európske automobilky.