Dlho sa darilo znižovať nehodovosť na cestách, až kým nedosiahla určitú hranicu, kedy už nemôže klesať, a to ani napriek prísnejším cestným predpisom či lepšie vybaveným vozidlám. Počet nehôd je však stále vysoký, najmä tých smrteľných. Európska únia preto začala uvažovať o tom, čo by sa s tým dalo urobiť.
Je potrebné niečo urobiť
Na stole je niekoľko skutočne prevratných inovácií, ktoré by mohli výrazne znížiť alebo dokonca vylúčiť niektoré skupiny vodičov z ciest. Hovorí sa o regulácii jazdy mladých ľudí, ktorí predsa len ešte nemajú také skúsenosti, a tak stoja za značnou časťou nehôd. Je to spôsobené aj ich určitou neporiadnosťou, ktorú by mal znížiť napríklad plánovaný zákaz nočnej jazdy pre najmladšiu skupinu vodičov.
Pravdepodobne najzávažnejšie opatrenia sa však chystajú u starších ľudí, konkrétne u tých nad 70 rokov. Ukazuje sa, že práve títo ľudia spôsobujú na cestách značné problémy. Je to spôsobené tým, že ich reakčný čas je horší a niekedy dokonca strácajú orientáciu. To potom vedie k situáciám, keď takáto osoba napríklad nezastaví na značke STOP, vbehne do protismeru alebo na okresnej ceste vojde do protismeru. To všetko má obrovské následky nielen pre vodiča, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
Iste, mnohí ľudia v tomto veku zvládajú šoférovanie v pohode, ale je veľkou otázkou, v akom stave jazdí väčšina ľudí vo veku osemdesiat alebo deväťdesiat rokov. A tí, ktorí sa dnes pohybujú na cestách, nie sú výnimkou. Navyše, vzhľadom na demografický vývoj je ich čoraz viac a tento trend bude v budúcnosti ešte výraznejší. Preto sa EÚ rozhodla riešiť tento problém.
Bude sa to týkať všetkých
Veľmi zmysluplné je, aby sa po dovŕšení 70. roku života vykonávali veľmi dôkladné skúšky, a to aj z vodičských zručností. Každý, kto ich úspešne absolvuje, môže šoférovať ďalších päť rokov a potom bude opäť testovaný. Každému, kto v určitom okamihu neuspeje, sa jednoducho neobnoví vodičský preukaz.
Je dôležité poznamenať, že to v žiadnom prípade nie je namierené proti súčasným seniorom. Práve naopak, ich sa to týka možno najmenej, pretože je otázkou, kedy to všetko vstúpi do praxe. Dotkne sa to predovšetkým príslušníkov dnešných produktívnych generácií, ktorí to pocítia, keď sa stanú seniormi. Je to spravodlivý cyklus, pretože raz to dostihne každého.
Zároveň treba myslieť na to, aby sme ľuďom bez vodičského preukazu uľahčili pohyb, či už na verejnosti, alebo individuálne. Verejná doprava by pre nich mala byť bezplatná a uvažuje sa aj o určitých dotáciách na jazdu taxíkom. To všetko je možné v záujme väčšej bezpečnosti na cestách.
Milí autori článku.
Je mi z vás zle.
Keď čítam, ako nadšene a nekriticky to oslavujete. Pritom viete, že tzv. zvýšenie bezpečnosti je iluzórne.
Autorom návrhu oň vôbec nejde.
Ich skutočným cieľom je zobrať ľuďom autá, čím sa zelení nijako netaja.
Neverím vlastným očiam, keď čítam tento článok.
Pripomínate mi to najhoršie, na čo si spomínam z nadšenej, budovateľskej komunistickej propagandy z osemdesiatych rokov.
Ste dôstojní pokračovatelia budovateľov svetlých zajtraškov.
Aj vy, aj vaša EU, nakoniec dopadnete rovnako, ako komunisti. Bude to ale chvíľu trvať. A asi nás znovuzískanie slobody bude veľa stáť.
A čo tak sprísniť kontroly zdravotného stavu, pravidelné preskúšanie z pravidiel cestnej premávky, pre všetkých vodičov nielen pre dôchodcov?
Čo tak zaviesť povinné psychotesty pre všetkých uchádzačov o vodičské oprávnenie už pred začatím výcviku v autoškole a potom v pravidelných intervaloch tak ako u vodičov kamiónov a autobusov?
Tí, ktorí riadia Európsku úniu sú bastardi. O chvíľu seniorom zakážu jesť chlieb, piť čaj, chodiť na malú a veľkú potrebu, atď. To je choré čo vychádza z Bruselu. Ako je to možné, že také kraviny vychádzajú práve z Bruselu. Je to vec národných štátov a len národných štátov, kde poznajú štatisku dopravných nehôd. Mladí šoféri? blinker sem, blinker tam, prechádzanie z jedného jazdného pruhu do druhého – vtedy veľmi ohrozujú vodičov, ktorých predbiehajú. DODRŽAVANIE rýchlosti je im s prepáčením u ri.i. Ja som málo vodičov videl, ktorý na stopke aj reálne zastavia. Mladí vodiči málokedy dajú prednosť prechode česť výnimkám. Vy s prepáčením bruselskí idioti, nie seniori sú zodpovední
za nehody, to z ktorej hlúpej hlavy bruselského úradníka vyšlo, má vôbec IQ 20. To už nemáte v tom Bruseli vymyslieť niečo normálne, praktické a užitočné!!! pre Európanov
Celý život som jazdil na kamióne ešte som začínal na ČSAD absolvoval pravidelné testovanie zručnosť vedenie vozidlá osobné aj nákladné sa nedá zabudnut!
Obavam sa,ze predovsetkym nasi dochodcovia maju spomalene reflexy nie za volantom,ale vo volebnych miestnostiach..o takych 30 az 40 rokov..a viac…ked nasu krajinu chcu naspat vratiti do cias bolsevickej totality a ini dokonca fasiszmu.Tam by sme sa mali zamysliet,co s tym..
Pan Aaron, dochodcovia mozno maju sponalene reflexy vo volebnych miestnostiach, aj ked zdaleka nie vsetci volili tuto hrozu co tu je, ale volili takmer VSETCI. Z toho vypyva, ze totalne spomalene reflexy maju ti MLADI, asi dva miliony, ktori su taki tupi ze ani nesli volit, pricom by hravo prehlasovali tych podla Vas dochodcov bez reflexu. Tak sa zamyslite co s tym a povedzte mladym aby neboli uplni tupci a chodili volit
Mám vodičák od roku 1974. Mám 72 rokov a vlastním, už stvrté auto,ale nespôsobil som zatial ani jednu dopravnú nehodu. Teraz príde nejaký tažko múdry a chce nám starším a skúseným vodičom zobrať vodičsky preukaz.
Treba sa pozrieť na toho múdreho čo to vymyslel a dať mu spraviť test aký má reakčný čas.
Pán redaktor by sa mal hlavne zamyslieť co znamená „mať skrátený reakčný čas“, lebo ak rozumiem po slovensky, tak je to pre seniorov dobrá a nie zlá správa 🤣. Nemusia sa preskúšania báť 😉
Neviem pán redaktor o čom píše,keď vidím správy,havárie spôsobujú ožranci….a …..fetoši….a unavený kamionisti plus rýchla jazda
A co tak vyhodit z cestnej premavky bicyklistov,kolobezkarov v mestach a vybudovat bezpecnu cestnu siet pre automobily? To este nikoho nenapadlo?😀
Asi po 70_ je, by sme mali ísť na eutanáziu, ale pracuj do 69. roku života.
Blbosti
A čo takto pokutovať pomaly idúce vozidlá v ľavom pruhu , prečo keď je tam 50 km a oni idú 35km aby ich náhodou niekto nenameral a potom spôsobujú rôzne kolízne situácie,
Kedy najviac potrebuješ chodiť po ošetreniach po celom Slovensku tak ti zoberú vodičák. Chore
To je v podstate hlupe opatrenie na zaklade nepodlozeneho zovseobecňovania patriace do katsgorie opatrsni z EU typu „Green deal“. Tato vekova kategoria statisticky sposobuje najmensiu nehodovost. Zrejme bruselaci nemaju co robit. Nech napr. Zrusia premiestnovsnie parlamentu do Strasburgu a spar. Bude to mat nemaly efekt na znizenie emisii.
A keď europoslanci dovŕšia vek 70 rokov, potom posunú hranicu bez vodičákov na 80 rokov ?
Mám 72 preč, minulý týždeň som sa vracal domov z Francúzska cez CH,D,a A a jazdil som 13 hodín a prešiel 1047 km v pohode.VP mám od 14.5.1970 teda už 54 rokov, jazdil som 32 rokov profesionálne, ešte pred tromi rokmi som jazdil s autobusom a naposledy s kamiónom.Všetko je o slušnosti,zodpovednosti a nepreceňovania svojich schopností.Nikdy som nejazdil na doraz,ale vždy si nechával rezervu 25% na nepredvídané situácie,sledoval iných vodičov,ako sa správajú a reagujú na ceste.Všetko záleží od hlavy,auto sa riadi hlavou nie nohami.Obdivujem aj ženy za volantom autobusov a kamiónov.Človek sa narodí ako šofér má to v krvi,alebo nie a je to nanič.Veľmi chýba slušnosť za volantom, kedysi nebolo toľko arogantnosti medzi vodičmi.
Presne!!
Správne! Môžu ich bozať v riť.
Zase nejaky tupy progresivec chce obmedzovat ludom ich prava. Ved co ine by robili, keby boli pri moci? Len nezmyselne zakazy, prikazy a obmedzenia. Nedomysleli, ze aj oni budu raz stari.
Mňa by zaujímalo kde robia vodičské preukazy rómovia. Ešte som nevidel ani jedného jazdiť v autoškole. Ale zasto poznám ich dosť ktorí majú problém prečítať akykoľvek text s porozumením nie to zákon o cestnej premávke pod tlakom v stanovenom čase a e
šte aj odpovedať na otázky. Ale na autách jazdia veselo predpisy nepredpisy…
Presne máte pravdu
Presne .keď nevedia niektorí ani poriadne čítať. Záhada ako môžu mat vodičák hlavne pri novom sYsteme testov. Ale na Slovensku je všetko možné. Hľadajú politici problém tam kde nie je. Každý piatok si vypočujeme správy o smrteľných nehodách cca 18 ročných vodičov . Rýchlosť a bezohľadnosť sú ich hlavné črty. Treba ich učiť okrem zákonov aj čo je etika a ohľaduplnosť na ceste ale i v živote. Ale to sa dnes už asi“ nenosí”.
Ja som sa na to pýtal už dávno a odpoveď v oblakoch, je to asi citlivá tema
Mnohí seniori sú odkázaní na vlastnu dopravu kvóli zdravotnym ťažkostiam a nedostupnosti zdravtníckych zariadení, hlavne na vidieku. A mnohí seniori jazdia ovela opatrnejsie a ohladuplnesie.
Pripájam sa správne nazory
Presne tak.
Nech sa idú bodnúť aj z celou EU zmrdi nenažratý!!!
Čo keby sa zamerali na častejšie kontroly a pokutovali, a nemilosrdne, tie 60- a viac kilometrové rýchlosti aj v mestách, jazdu bez smerovky, pod vplyvom alkoholu brali vodičák skôr, enormne zvýšili výšku pokút, predbiehanie zľava a následné prudké odbočenie vpravo?! A čo vodiči tirákov? A kde sú tie kamery čo stále sľubujú? Atď. V Anglicku bežne šoférujú seniori nad 70 aj do zahraničia a dobre je.
Jednoducho len seniormi to nevyriešia, veď tí sa už pomaly boja sadnúť za volant v tom cestnom bordeli.
Vodičsky mi zoberu,ale vek do dóchodku posunú, to ešte budem spósobila robiť. Autobusove spoje su už teraz obmedzene. Skvela budúcnosť.
Čiže Amerika by bola cez 10 rokov bez prezidenta!!😅🤣
Mladá zena ide s prava ,zastavim a ona mi podakuje.Este ze sme neisli opacne.Nevie ze vozidlo s prava ma prednosť.
Predpokladám že v tom prípade osoby 70+ už nebudú môcť bez psychotestov a skúšok z odbornej spôsobilosti kandidovať na politické, štátne a verejné funkcie.
Keď môže byť senilný prezidentom, prečo by mali stresovať dôchodcov prísnymi skúškami. Asi potrebujú im potrebujú zvýšiť tlak a zvýšiť počet mŕtvych na kardiovaskulárne choroby… Treba ich skontrolovať fyzicky a nentálne. Reakcie, pohotovosť, ako dú na tom duševne… Veď taký politici ako Pročko a Naď sú mentálne na úrovni MŠ
Mohli by sa v rámci ochrany mentálneho zdravia obyvateľov únie začať zaoberať aj zakázanim politikov v únii…😎
Presne tak, viac kontrol. Trestať tých, čo jazdia bezohľadne, bez smeroviek, neberú ohľad na nikoho a nie to ešte na seniora, nedodržujú žiadne pravidlá, ohrozujú ostatných. Motoristická súdržnosť a ohľaduplnosť úplne zmizla. Prestali sme byť cítiacimi bytosťami.
Neskutočné a čo tak viac kontrol a nespratnikom prísne tresty!
Dôchodcom môžete… Viete čo
Bozať riť
Treba sa pozrieť na usmrkaných
soplošov-telefonistov a nehodovosť klesne o 80%!!!!
Správne! Môžu ich bozať v riť.
Takže 70+budú šoférovať autobusy lebo vodičov jednoducho niet.🤣😯
🤦Žeby ako cestujúcich?
Jedna otázočka:Kto bude šoférovať autobusy?
Samozrejme tí, čo neprešli testami a jazdou zručnosti.
Však dôchodcovia ako dnes 😉
Kto bude mat známeho lekára.