Automobilový sektor v Európe sa momentálne potýka s výraznými problémami. Najväčšie európske automobilky ako Mercedes-Benz, Volkswagen a BMW zaznamenávajú pokles očakávaných ziskov pre rok 2024.
Tieto problémy sa však netýkajú len nemeckých značiek – rovnaké ťažkosti hlásia aj iné významné spoločnosti, napríklad Stellantis, ktorá zahŕňa značky Citroen, Peugeot, Fiat či Chrysler. Dokonca aj luxusné značky ako Aston Martin sa musia vyrovnávať s prepadom predajov a zníženými maržami.
Základným problémom, ktorému čelí európsky automobilový priemysel, je slabý dopyt po elektromobiloch, čo výrazne ovplyvňuje ich odbyt. Tento pokles záujmu je citeľný najmä v Nemecku, kde tamojšia vláda obmedzila dotácie na nákup elektromobilov.
Automobilky tiež bojujú s neistou situáciou na čínskom trhu, kde musia čeliť silnej konkurencii miestnych výrobcov. V rámci EÚ sa diskutuje o zavedení ciel na čínske vozidlá, čo by situáciu mohlo ešte viac skomplikovať. Ak by EÚ tieto clá schválila, mohli by dosahovať až 45 %, čo by pravdepodobne vyvolalo odvetné opatrenia zo strany Číny.
Pokles ziskov a výroby
Situácia sa začala zhoršovať začiatkom mesiaca, keď BMW oznámilo zníženie svojich marží na 6-7 % namiesto pôvodne plánovaných 8-10 %. Navyše spoločnosť musela riešiť problémy so systémom bŕzd až u 1,5 milióna vozidiel, čo spôsobilo ďalšie zdržania v dodávkach. Tieto problémy sa odrazili na hodnote akcií spoločnosti, ktoré klesli na tohtoročné minimum 68 eur za akciu.
Podobné problémy zasiahli aj Volkswagen, ktorý dvakrát za posledné tri mesiace znížil svoje očakávané marže na 5,6 % a uvažuje dokonca o zatvorení závodu v Nemecku. Mercedes-Benz tiež ohlásil zníženie marže z plánovaných 11 % na 7,5 %.
Luxusu sa tiež nedarí
Britský výrobca luxusných áut, Aston Martin, taktiež čelí nečakaným stratám. Firma oznámila pokles predajov, ktorý spôsobil pád jej akcií na burze o viac ako 20 %. Stellantis, jedna z najväčších automobilových spoločností na svete, znížila očakávané marže na 5,5 – 7 % a zredukovala plánovanú výrobu o ďalších 100 000 vozidiel. Podľa Bloombergu dokonca spoločnosť hľadá náhradu za súčasného generálneho riaditeľa Carlosa Tavareza, ktorý čelí kritike najmä v USA, kde sa predpokladajú veľké prepúšťania.
Neistota v Číne a clá
Automobilky sa v súčasnosti najviac obávajú ďalšieho poklesu predajov v Číne, kde európski výrobcovia čelia čoraz väčšej konkurencii od čínskych automobiliek. EÚ plánuje rozhodnúť o prípadných clách na čínske automobily už 4. októbra, čo by mohlo mať ďalekosiahle dôsledky na celý automobilový priemysel. Reakcia zo strany Číny je pravdepodobná, čo by mohlo ešte viac ohroziť predaje európskych automobiliek.
Znížený dopyt po elektromobiloch
Dopyt po elektromobiloch v Európe, a najmä v Nemecku, výrazne klesol po tom, čo vláda znížila dotácie na nákup týchto vozidiel. Tento vývoj, spolu s problémami v dodávateľských reťazcoch, zhoršuje situáciu automobiliek, ktoré sa snažia udržať výrobu a predaje na stabilnej úrovni.
V skratke:
Európsky automobilový priemysel sa ocitá v kríze kvôli slabému dopytu po elektromobiloch, problémom s odbytom v Číne a možným clám na čínske autá. Kľúčové značky ako BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz a Stellantis hlásia pokles marží a zníženie výroby. Situácia sa ešte môže zhoršiť v závislosti od rozhodnutia EÚ o zavedení ciel na čínske automobily.