Európska únia opäť sprísňuje regulácie automobilového trhu, tentoraz s návrhom, ktorý by mohol zásadne ovplyvniť majiteľov starších vozidiel. Po už schválenom zákaze predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035 teraz prichádza iniciatíva, ktorá by mohla znamenať definitívny koniec starších ojazdených vozidiel na európskych cestách.
Ďalší krok k regulácii áut v EÚ
Kým mnohí očakávali, že zákaz predaja nových spaľovacích motorov bude vrcholom ekologických opatrení, realita ukazuje niečo iné. Európske úrady nielenže nehodlajú ustúpiť od tohto rozhodnutia, ale zároveň zvažujú sprísnenie podmienok pre prevádzku starších vozidiel.
Už minulý rok sa na poslednú chvíľu podarilo zablokovať návrh, ktorý mohol vyradiť z prevádzky milióny naftových áut kvôli novým emisným štandardom. Vtedy hrozilo, že aj relatívne moderné vozidlá, ktoré v čase svojej výroby spĺňali platné normy, neprejdú prísnejšími kontrolami. Teraz sa však začína riešiť problém ešte starších automobilov – tých, ktoré sú na cestách viac ako desať či pätnásť rokov.
Čo prinesie nová regulácia End of Life Vehicle?
Jedným z hlavných nástrojov tejto novej stratégie má byť regulácia s názvom End of Life Vehicle (ELV), ktorá by mohla znamenať povinné vyradzovanie starších áut z prevádzky. Ako už názov napovedá, opatrenie má určiť jasné pravidlá, kedy už vozidlo nebude možné opravovať a bude musieť byť ekologicky zlikvidované. Tento krok by sa dotkol aj Slovenska, kde je priemerný vek vozového parku približne 14 rokov.
Dnešná bežná prax, keď sa staršie automobily zo západnej Európy vyvážajú do východných krajín a tam sa predávajú ako cenovo dostupné ojazdené vozidlá, by tak mohla čoskoro skončiť. Regulácia má navyše stanoviť presné limity na to, aké opravy budú ešte povolené a kedy už auto nebude vyhovovať podmienkam pre ďalšiu prevádzku.
Obavy motoristov a rastúce náklady
Majitelia ojazdených áut sa obávajú, že ak bude nový návrh schválený, čoskoro prídu o cenovo dostupné dopravné prostriedky. „Toto sa mi vôbec nepáči. Evidentne to smeruje k odstaveniu starších áut z prevádzky. Lenže tie nové sú veľmi drahé, takže neviem, čo s tým budeme robiť,“ hovorí Richard z Bratislavy, ktorý vlastní dvanásťročné vozidlo.
Ďalším možným spôsobom, ako obmedziť počet starších áut, by mohlo byť sprísnenie emisných noriem, vyššie poplatky za poistenie alebo zdraženie pohonných hmôt. To všetko by pre majiteľov starších áut znamenalo ešte väčšiu finančnú záťaž.