Európsky automobilový priemysel čelí výraznému útlmu a jeho dôsledky už pociťuje aj slovenská automobilka Kia v Žiline, píšu regiony.sk
Po mesiacoch rekordnej výroby prichádzajú nečakané odstávky. Podľa informácií portálu HNonline.sk sa fabrike znižuje dopyt po vozidlách, čo prinútilo vedenie zrušiť niektoré výrobné dni – a ďalšie majú nasledovať.
„V tomto mesiaci sme pre prekážku na strane zamestnávateľa boli doma už dvakrát, situácia by sa mala zopakovať aj koncom budúceho týždňa,“ uviedol pre portál jeden zo zamestnancov, ktorý nechcel byť menovaný.
Výroba sa spomaľuje, odbory to potvrdzujú
Hoci situácia nie je kritická, tempo výroby sa citeľne spomalilo. „Fabrika plní plán, no výrobné kapacity nie sú naplno využívané. Zamestnávateľ musel viackrát vyhlásiť prekážku na strane zamestnávateľa a rušiť celé výrobné dni,“ potvrdili miestne odbory.
Kia v Žiline v posledných mesiacoch prechádza rozsiahlym procesom transformácie. Z montážnych liniek sa postupne vytráca ikonický model Ceed, ktorý nahrádza nový elektromobil EV4. Budúci rok sa pridá aj menší model EV2. Do ich vývoja automobilka investovala viac než 100 miliónov eur, pričom tretinu nákladov pokryli štátne dotácie.
Momentálne má najväčší podiel na produkcii SUV Kia Sportage, ktoré tvorí približne dve tretiny všetkej výroby.
Kríza zasahuje aj český Hyundai
Žilinská Kia nie je jedinou automobilkou v strednej Európe, ktorá musela pristúpiť k obmedzeniu výroby. Hyundai v českých Nošoviciach ohlásil ďalšie odstávky – výroba sa tam zastaví na pondelok, štvrtok a piatok. „Ide o reakciu na aktuálny vývoj na trhu a dopyt po vozidlách,“ potvrdil hovorca Jan Rodek.
Odbory žiadajú viac peňazí, obávajú sa prepúšťania
Do zložitej situácie vstupujú aj kolektívne vyjednávania. Platnosť súčasnej zmluvy sa končí a odborári požadujú zvýšenie tarifných miezd o 250 eur a vyššie odstupné pri prepúšťaní z dôvodu nadbytočnosti.
Podľa OZ Kovo vyvoláva napätie najmä prechod na elektromobilitu, ktorý môže v niektorých prevádzkach znížiť počet pracovných miest. Zamestnanci teraz čakajú na stanovisko vedenia – to má na odpoveď 30 dní.
Napriek ťažkostiam patrí Kia stále medzi najziskovejšie firmy na Slovensku. Len minulý rok dosiahla zisk vyše 680 miliónov eur, čo je trikrát viac než bratislavský Volkswagen. Automobilka zamestnáva približne 3700 ľudí.
Čínska konkurencia tlačí na ceny
Viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak pre TV Markíza priznal, že celý európsky trh s autami má problémy.
„Otvorene treba povedať, že v Európe je dnes menší záujem o kúpu vozidiel. Nevieme sa dostať na čísla, ktoré automobilový priemysel mal pred COVID-om,“ uviedol.
Motoristický novinár Maroš Čabák dopĺňa, že autá sú čoraz drahšie a konkurencia z Ázie rastie: „Nástup čínskych automobiliek je enormný. Na Slovensko prišlo za posledný rok asi osem nových značiek.“
Útoky a transformácia brzdia výrobu aj inde
Podobné problémy riešil vlani aj Stellantis v Trnave, ktorý prechádzal na výrobu elektromobilov. V Nitre zas výrobu Jaguar Land Rover nedávno ochromil kybernetický útok, po ktorom musel podnik odstaviť výrobu na niekoľko týždňov.
Odborníci upozorňujú, že ak sa situácia v sektore nezlepší, štát môže budúci rok vybrať menej daní, než očakáva.