Pri obci Chorvátsky Grob, len pár kilometrov od Bratislavy, sa pripravuje výstavba rozsiahlej mestskej štvrte s názvom Park City Triblavina, ktorá by mohla v budúcnosti poňať až 50-tisíc obyvateľov.
Ministerstvo životného prostredia nedávno vydalo súhlasné záverečné stanovisko k posudzovaniu vplyvov na životné prostredie, čo predstavuje významný míľnik v procese prípravy tohto rozsiahleho investičného zámeru. Informovali o tom Hospodárske noviny.
Projekt, o ktorom sa začalo hovoriť ešte v roku 2021, vyvíja spoločnosť Starland Holding. Tá v uplynulých rokoch vykúpila pozemky v dotknutej lokalite s cieľom transformovať ich na moderné a plne funkčné urbanistické centrum.
Výstavba má začať medzi rokmi 2025 a 2026
Podľa plánov developera by sa s realizáciou prvých stavebných prác mohlo začať v horizonte rokov 2025 až 2026. V prvej fáze sa predpokladá rozšírenie Chorvátskeho Grobu o približne 7 000 nových obyvateľov. Celková investícia do úvodnej fázy výstavby je odhadovaná na 250 až 300 miliónov eur.
Hoci má projekt schválený environmentálny posudok, výstavba sa nezačne bez ďalších povolení. Obec Chorvátsky Grob zatiaľ avizovala, že stavebné rozhodnutie nevydá, pokiaľ nebude vopred vybudované a skolaudované nové napojenie na diaľnicu D1 v lokalite Triblavina. Okrem toho bude musieť investor predložiť aj opatrenia na zníženie hluku a demografickú štúdiu, ktorá zohľadní dopad plánovanej výstavby na okolie.
Kľúčová dopravná infraštruktúra: Diaľnica aj železnica
Jedným z hlavných pilierov projektu je zabezpečenie komplexnej dopravnej infraštruktúry. Okrem napojenia na diaľnicu D1 sa počíta aj s výstavbou železničnej trate, ktorá by mala zabezpečiť spojenie medzi rozrastajúcou sa lokalitou a okolitými mestami.
Podľa zverejnených dokumentov by nová železničná prípojka, s dĺžkou približne 13,8 kilometra, mala viesť od Vajnor až po Pezinok. Detailné riešenie trate však ešte nie je definitívne stanovené.
„Trasovanie tejto regionálnej železničnej trate a zastávok na nej bude spresňované podľa stavu rozvoja celej oblasti, najmä k rozsahu a typu zástavby v danom území. V súčasnosti nie je určený presný koridor ani špecifikované jej stavebno-technické riešenie, typy vozňov, počet a lokalizácia zastávok, nie je spracovaný grafikon trate,“
uvádza sa v záverečnej správe Ministerstva životného prostredia, ktorú cituje Hospodárskych noviny.