Šéfovia automobiliek varujú: Európsky trh s autami sa rúti do kolapsu

Volkswagen slovensko fabrika zavod
Staň sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľaj článok, ktorý ťa zaujal!

Európsky automobilový priemysel prechádza najväčšou krízou za posledné desaťročia. Odborníci z popredných automobilových spoločností upozorňujú, že ak sa súčasný vývoj nezastaví, môže sa do roku 2035 zmenšiť na polovicu svojej pôvodnej veľkosti.

Na alarmujúcu situáciu upozornili v rozhovore pre francúzsky denník Le Figaro predseda predstavenstva koncernu Stellantis John Elkann a generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo. Podľa ich slov sa európsky trh s automobilmi už päť rokov nachádza v poklese a na rozdiel od iných regiónov sveta sa ešte stále nespamätal z následkov pandémie COVID-19.

V roku 2024 sa v krajinách Európy vrátane Spojeného kráľovstva predalo len 15 miliónov automobilov, čo je výrazný prepad oproti roku 2019, kedy trh dosiahol 18 miliónov predaných vozidiel. Tento trend naznačuje, že dopyt po nových vozidlách na kontinente stagnuje a situácia sa zrejme bude ďalej zhoršovať.

Ceny rastú, dostupnosť klesá

Jednou z hlavných príčin poklesu predaja je podľa Elkanna a de Mea prudké zdražovanie základných modelov. Tie, ktoré boli v minulosti považované za cenovo dostupné pre širokú verejnosť, sa stávajú čoraz menej dostupné. „Výroba cenovo dostupných ‚ľudových‘ áut by mohla trh zachrániť, ale súčasné prísne predpisy a hrozba pokút za nedodržanie emisných noriem to znemožňujú,“ varujú automobiloví lídri.

Európsky regulačný rámec podľa nich brzdí inováciu smerom k lacnejším vozidlám a vytvára tlak najmä na menších výrobcov, ktorí nemajú rovnaké zdroje ako veľké koncerny. Tieto opatrenia zároveň sťažujú konkurencieschopnosť európskych značiek v porovnaní s čínskymi či americkými konkurentmi.

Čína udáva tempo

Zvlášť znepokojivým faktorom je podľa odborníkov prudký rast čínskeho trhu. Ten v roku 2025 predbehne kombinovaný objem predaja vozidiel v Európe a USA. Ak bude pokles pokračovať rovnakým tempom, „za päť rokov už bude príliš neskoro,“ zaznelo z úst Elkanna a de Mea.

Zatiaľ čo čínske automobilky masívne investujú do elektromobility a cenovo dostupných modelov, európsky priemysel sa borí s byrokraciou a reguláciami. Analytici upozorňujú, že bez radikálnej zmeny prístupu môže starý kontinent stratiť svoje dominantné postavenie na globálnom automobilovom trhu.

Kľúčový rok 2025

Rok 2025 môže byť pre automobilový priemysel v Európe zlomový. Bude to moment pravdy, ktorý rozhodne o tom, či európski výrobcovia dokážu reagovať na meniace sa podmienky, alebo sa ich pozícia definitívne oslabí.

Odborníci zdôrazňujú potrebu prehodnotenia legislatívy, podpory inovácií a vytvárania podmienok na výrobu vozidiel, ktoré budú cenovo prijateľné a zároveň ekologicky udržateľné.


Staň sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľaj článok, ktorý ťa zaujal!

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *