Slováci budú platiť kartou inak. Použije sa odtlačok prsta či skenovanie tváre

kreditna karta
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Spoločnosť Mastercard ohlásila revolučný plán, ktorý zásadne zmení spôsob, akým vykonávame online platby.

V rámci svojej stratégie plánuje do roku 2030 zaviesť 100 % tokenizáciu všetkých kariet v Európe, vrátane Slovenska. Cieľom tejto iniciatívy je nielen zjednodušenie procesu platenia, ale najmä výrazné zvýšenie bezpečnosti pri online transakciách. Informuje o tom portál regiony.sk

Zbohom manuálnemu zadávaniu údajov

Dnes je online platenie pre mnohých spotrebiteľov nielen zdĺhavé, ale aj rizikové. Zákazníci sú nútení opakovane zadávať údaje zo svojej karty, vrátane 16-miestneho čísla, dátumu expirácie a bezpečnostného kódu. Tento postup predstavuje vysoké riziko – v prípade úniku dát sa podvodníci ľahko dostanú k citlivým informáciám.

Mastercard však plánuje tento systém nahradiť. Tokenizácia znamená, že namiesto skutočných údajov karty sa pri online platbe použije náhodne vygenerovaný token. Token je bezpečný a jedinečný pre každú transakciu. Vďaka tomu skutočné číslo karty už nebude súčasťou platobného procesu a údaje sa stanú prakticky „neviditeľnými“ pre hackerov.

Jednoduché a rýchle platenie s biometriou

Nový systém prinesie nielen vyššiu bezpečnosť, ale aj komfort. Tokenizácia umožní platby jediným kliknutím, pričom proces bude zabezpečený biometrickou autentifikáciou, ako je napríklad odtlačok prsta či rozpoznanie tváre. Manuálne vypĺňanie údajov sa stane minulosťou, čo ocenia nielen zákazníci, ale aj obchodníci.

Podľa Valerie Nowak, výkonnej viceprezidentky pre produkty a inovácie v Mastercard Europe, má tento systém obrovský potenciál:
„Tokenizácia si už teraz získava dôveru v celej Európe. Zákazníci oceňujú jej pohodlie a bezpečnosť, zatiaľ čo obchodníci a vydavatelia kariet zaznamenávajú nižšie riziko podvodov. Naším cieľom je dosiahnuť 100 % tokenizáciu do roku 2030, čím podporíme bezpečnejšie a jednoduchšie online platby pre všetkých.“

Boj proti online podvodom

Tokenizácia je silnou zbraňou v boji proti rastúcim hrozbám online podvodov. Analytické odhady varujú, že do roku 2028 by mohli straty z online podvodov presiahnuť 91 miliárd dolárov. Použitie tokenov však dramaticky znižuje šance na zneužitie, pretože aj v prípade ich úniku sú pre podvodníkov bezcenné. Skutočné údaje karty totiž nikdy neopustia bezpečné prostredie systému.

Mastercard spustil tokenizačné služby už v roku 2014 a dnes zabezpečuje každú štvrtú online platbu vo svojej globálnej sieti. Rast prijatia tejto technológie je podľa spoločnosti ročné o 50 % vyšší a očakáva sa, že tento trend bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch.

Čo to znamená pre spotrebiteľov?

Pre používateľov kariet Mastercard táto zmena prinesie bezpečnejší, rýchlejší a pohodlnejší zážitok z online nakupovania. Platobný proces bude jednoduchý a takmer bez rizika. Spotrebitelia už nebudú musieť zadávať údaje z karty pri každej transakcii – namiesto toho systém automaticky použije token, ktorý je chránený biometrickou technológiou.

V skratke

  • Tokenizácia nahradí skutočné údaje z karty náhodnými tokenmi.
  • Do roku 2030 budú všetky karty Mastercard v Európe tokenizované.
  • Platby budú jednoduchšie a bezpečnejšie vďaka biometrickej autentifikácii.
  • Tokeny zabránia zneužitiu údajov v prípade hackerského útoku.
  • Spoločnosť si od tejto zmeny sľubuje znižovanie podvodov a zjednodušenie platenia pre zákazníkov aj obchodníkov.

Tokenizácia od Mastercard je dôležitým krokom k bezpečnejšej budúcnosti online platieb.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *