Videozáznamy z Číny ukazujú obrovské parkoviská s tisíckami takmer nových elektronických áut. Vozidlá tam však nečakajú na svojich majiteľov, až sa vrátia z nákupov. Práve naopak: boli tam hromadne zaparkované, aby zhnili.
Zábery sú desivé. Len na jednom mieste sú zaparkované desaťtisíce elektronických áut. Kanál „serpentza“ vo svojom videu ukazuje originálne zábery z Číny. Tvorca v ňom vysvetľuje, že väčšina zaparkovaných vozidiel má na tachometri menej ako 31 míľ, teda menej ako 50 kilometrov.
Pri bližšom pohľade sa tiež zistí, že sedadlá sú pokryté plastovou fóliou. Zvláštne je aj to, že všetky e-autá majú registračné značky. Všetky sú teda oficiálne registrované.
Prečo však všetky tieto nové vozidlá stoja namiesto toho, aby boli na ceste? Zdá sa, že Čína si chce trochu vylepšiť svoje čísla.
Čína v posledných rokoch dosiahla v oblasti e-mobility výrazný pokrok a v súčasnosti patrí medzi krajiny s najvyšším počtom predaných e-automobilov. Zdá sa však, že to je len polovica pravdy. Podľa „serpentín“ sú čísla prezentované Čínou správne.
Často sa však stráca informácia o tom, ktoré vozidlá sa započítavajú ako celok. V skutočnosti sú započítané všetky polia plné nových e-automobilov, ktoré vidno na videu. A to napriek tomu, že týmito vozidlami nikto nikdy nejazdil.
Aby automobilky splnili vládne požiadavky, potrebujú určitý počet predaných vozidiel. Na to niektorí výrobcovia, ako napríklad BYD, používajú trik.
Zaregistrujú vozidlá, uvedú ich na trh a potom tvrdia, že sa predali. Všetky tieto falošné predaje sa započítavajú do čínskych elektronických štatistík o automobiloch. „Predané“ vozidlá bez majiteľov potom končia na obrovských automobilových cintorínoch.
redakcia Plénum.sk