Slovensko sa pripravuje na významný posun v oblasti železničnej dopravy. Železnice Slovenskej republiky oznámili začiatok ambicióznych projektov modernizácie svojich tratí, ktoré majú viesť k výraznému zrýchleniu vlakových spojení. Cieľom je dosiahnuť rýchlosti až 160 km/h, čo by malo výrazne skrátiť cestovný čas na mnohých úsekoch.
Dlhodobo kritizovaný stav slovenských koľajníc, označovaný dokonca za „čiernu dieru“ na železničnej mape Európy, by sa mal týmito projektami podstatne zlepšiť. Súčasný havarijný stav tratí v niektorých oblastiach neumožňuje rýchlejšiu jazdu vlakov, pričom riziko vykoľajenia je pri vyšších rýchlostiach príliš vysoké.
Projekty modernizácie, ktoré si vyžiadajú stámiliónové investície, sú zamerané na viaceré kľúčové úseky. Hlavným bodom záujmu je trať Bratislava – Košice, ktorá sa modernizuje už viac ako dve dekády. Napriek tomu, že výrazné zlepšenie sa dosiahlo na trase medzi Bratislavou a Žilinou, a sú načrtnuté aj vylepšenia okolo Popradu a Liptovského Mikuláša, dosiahnutie rýchlosti 160 km/h na celej trati až po Košice je stále v nedohľadne.
Komplexná modernizácia na východe Slovenska by vyžadovala prakticky výstavbu novej infraštruktúry vrátane vyrovnania zákrut, stavby nových mostov a prerážania tunelov.
Podľa Hospodárskych novín, ktoré detailne zmapovali plány a postupy na železniciach, by v prípade IC vlakov modernizácia mohla ušetriť cestujúcim až 40 minút. Napriek tomu, niektoré úseky majú plánovaný dokončenie až po roku 2030 a u iných nie je ani známe, v akej fáze prípravy sa nachádzajú.
Podrobný plán modernizácie s odhadovanými časmi výstavby zahŕňa úseky ako:
- 1. Paludza – Liptovský Hrádok: 2025 – 2029
- 2. Liptovský Hrádok – Poprad: po roku 2030
- 3. Poprad – Lučivná: ukončujú sa práce
- 4. Poprad – Vydrník: 2024 – 2027
- 5. Vydrník – Markušovce: 2025 – 2029
- 6. Krompachy – Kysak: po roku 2030
- 7. Kysak – Košice: po roku 2030
- 8. Žilina – Vrútky – Paludza: termín nie je známy
(zdroj: HN)