Rodičia učia deti, aby sa ospravedlnili, keď sa situácia stane nepríjemnou, aj keď za to nemôžu. Ľudia, ktorí sú zmierliví, sú v spoločnosti lepšie vnímaní ako tí, ktorí si tvrdohlavo stoja za svojím. Má však zmysel ospravedlňovať sa len preto, aby sa niekto necítil urazený? Vysvetlíme vám, za čo sa neospravedlňovať, píše Genialne
Ku konfliktom dochádza či už vo vzťahoch s partnermi, rodinnými príslušníkmi, spolupracovníkmi alebo úplne cudzími ľuďmi na ulici. Ospravedlnenie pomáha zmierniť situáciu. Za určitých okolností však nie sú najlepším riešením. Vysvetlíme vám, za čo by ste sa nemali ospravedlňovať.
Kedy ospravedlnenie nie je najlepšou voľbou?
Niekedy v konfliktnej situácii druhá strana očakáva ospravedlnenie. Môže vysloviť rôzne hrozby, napríklad „nebudem s tebou hovoriť“ (v rodinnom vzťahu) alebo „vzdám sa tvojich služieb“ (v obchodnom vzťahu). Osoba, ktorá takto stavia vec, nechce konflikt vyriešiť.
Má záujem získať nad vami prevahu. Ospravedlnenie v takejto situácii je jasným signálom, že sa bojíte odmietnutia a nesúhlasu. Samozrejme, vo vzťahoch so zákazníkmi niekedy nie je východisko a je lepšie sa ospravedlniť pre pokoj duše. Musíte však mať na pamäti, že niektorí ľudia sa môžu pokúsiť takýto scenár opäť využiť na manipuláciu s vami a dosiahnutie svojich cieľov. Namiesto neúprimného ospravedlnenia je lepšie pracovať na vyriešení konfliktu. Spýtajte sa druhej strany, čo očakáva, a pokúste sa jej objasniť svoje dôvody, a možno sa vám podarí rozhovore situáciu zmierniť.
Za čo by ste sa nemali ospravedlňovať?
Bez ohľadu na to, s kým hovoríte a za akých okolností k incidentu došlo, za niektoré veci by ste sa jednoducho nemali ospravedlňovať. Ide o záležitosti, ktoré sa týkajú vášho osobného priestoru a vami stanovených hraníc.
- Nikdy sa neospravedlňujte za to, ako vyzeráte. Váš vzhľad by nemal nikoho zaujímať. Nedovoľte, aby vo vás kritické poznámky vyvolali pocit viny za to, že ste príliš vysoký, príliš nízky, príliš štíhly alebo príliš tučný.
- Neospravedlňujte sa za svoje rozhodnutia a hranice, ktoré ste si stanovili. Existuje mnoho situácií, keď nás ľudia presviedčajú, aby sme porušili svoje pravidlá alebo išli proti skôr prijatým rozhodnutiam. Môže ísť napríklad o naliehanie, aby ste na večierku pili alkohol, hoci ste to nemali v pláne, alebo o neodbytné žiadosti, aby ste si v práci urobili prestávku, keď máte veľa práce.
- Emócie sú ďalšou vecou, za ktorú by ste sa nemali ospravedlňovať. Ak ste sa v nejakej situácii cítili zle, neospravedlňujte sa za to. Hoci to môže byť ťažké, pokúste sa vysvetliť, prečo sa to stalo. Úprimný rozhovor bude mať oveľa lepší účinok ako neúprimné ospravedlnenie, po ktorom sa budete cítiť ešte horšie.
- Neospravedlňujte sa za svoje úspechy. Zdieľanie vašich skúseností a vedomostí neukazuje, že ste samoľúbi. Ak sa tak niekto cíti, je to s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobené jeho komplexmi a nízkym sebavedomím.