Čína, najväčší automobilový trh na svete, sa rýchlo mení – a nie v prospech európskych výrobcov. Tamojší spotrebitelia čoraz častejšie uprednostňujú domáce značky pred tradičnými menami z Európy. Tento trend citeľne zasahuje aj nemecký koncern Volkswagen, ktorý bol dlhé roky lídrom čínskeho trhu.
Volkswagen stráca pôdu pod nohami
Volkswagen pôsobí v Číne už od 80. rokov minulého storočia, no jeho predajné úspechy sú v posledných rokoch na ústupe. Najvyšší predaj zaznamenal v roku 2019, keď sa v krajine predalo 4,2 milióna vozidiel koncernu vrátane značiek Audi a Porsche. Odvtedy však čísla neustále klesajú. V roku 2023 predal Volkswagen 3,2 milióna áut a v roku 2024 už len 2,9 milióna.
Zatiaľ čo nemecký výrobca bojuje s poklesom dopytu, čínski konkurenti výrazne posilňujú svoje postavenie. Najväčší z nich – spoločnosť BYD – zaznamenala medziročný nárast predaja o viac ako 40 % a predala 3,84 milióna vozidiel, čím sa stala novým lídrom na čínskom trhu.
Prebytočné fabriky a nepredané autá
Znížený dopyt mal okamžitý dopad aj na výrobné kapacity Volkswagenu v Číne. Koncern má v krajine viaceré spoločné podniky, najväčšími sú SAIC Volkswagen a FAW Volkswagen. Už na jeseň minulého roka sa objavili správy, že pre nízke vyťaženie niektorých závodov bude Volkswagen nútený ich zatvoriť.
Najviac sa diskutuje o budúcnosti závodu SAIC-Volkswagen v Nankine, neďaleko Šanghaja. Tento závod bol otvorený v roku 2008 a jeho ročná výrobná kapacita je 360-tisíc vozidiel. V roku 2023 však bol využitý len na 58 %. Vyrábajú sa tam výlučne spaľovacie modely, ako Volkswagen Passat, Škoda Kamiq a Škoda Superb.
Situáciu ešte viac zhoršujú zábery zverejnené agentúrou AFP. Tie ukazujú viac než 10-tisíc novovyrobených áut zaparkovaných pri továrni – bez kupcov. V takomto prostredí ďalšia výroba stráca zmysel.
Čo presne čaká závod v Nankine, zatiaľ nie je jasné. „SAIC-Volkswagen by ho najradšej predal, no ak sa nenájde záujemca, produkcia sa ukončí a továreň sa zatvorí,“ uvádzajú miestne zdroje.
Volkswagen sa nevzdáva bez boja
Napriek zložitej situácii sa Volkswagen nechce čínskeho trhu vzdať. Na autosalóne v Šanghaji predstavil viacero nových modelov prispôsobených pre čínskych zákazníkov – vrátane elektromobilov.
Koncern dúfa, že práve vďaka týmto inováciám by mohol opäť prekročiť hranicu štyroch miliónov predaných vozidiel ročne a získať späť vedúcu pozíciu na najväčšom automobilovom trhu sveta.