Slovensko, ktoré je známe svojou silnou automobilovou výrobou, čelí rastúcej hrozbe zo strany čínskych automobiliek. Tieto firmy postupne získavajú čoraz väčšiu pozíciu aj na európskom trhu. Na obavách z čínskej konkurencie sa nezdráhajú otvorene hovoriť ani výkonní manažéri svetových automobilových firiem. Píše o tom portál zoznam.sk
Slovensko by malo pocítiť najväčší dopad rastu ázijských automobiliek. Už teraz máme viditeľné problémy, ktoré zasiahli aj Volkswgen, jedného z najväčších zamestnávateľov na Slovensku. Oslabujúci dopyt po elektromobiloch a prepad ziskov sú jedným z príznakov.
Koniec éry áut poháňaných fosílnymi palivami sa blíži a zdá sa, že čínske automobilky sú na dobrej ceste k tomu, aby zvíťazili na trhu elektromobilov. S nižšími výrobnými nákladmi, podporou od čínskej vlády a kontrolou dôležitých zásob surovín na výrobu batérií majú čínske automobilky výraznú výhodu.
V súvislosti s týmto problémom priznáva ťažkosti aj Volkswagen. Hospodárske noviny informujú o prepade ziskov a mimoriadne slabom dopyte po elektromobiloch. Ešte väčším problémom je, že Volkswagen stráca dlhoročnú dominanciu na najväčšom automobilovom trhu sveta, v Číne. Pre slovenský pobočku Volkswagenu je čínsky trh kľúčový, kam smeruje takmer každé štvrté vozidlo vyrobené na Slovensku.
Expanzia čínskych automobilových značiek predstavuje dvojnásobný problém. Predpokladá sa, že čínske automobilky budú v Európe predávať milióny áut, a súčasne sa vývoz európskych automobilov do Číny radikálne zníži. Podľa analýzy poisťovne Allianz, čínska konkurencia by mohla európskych výrobcov pripraviť do roku 2030 o zisk až sedem miliárd eur ročne, píše ďalej zoznam.sk
Väčšou hrozbou sú však elektromobily vyrábané v Číne. Hoci je otázne, či budú európski motoristi mať o čínske elektromobily skutočný záujem, odborníci veria, že by mohli uspieť vďaka priaznivej cene v kombinácii s dobrou kvalitou.
Čína nemá v pláne iba dovážať elektromobily do Európy, ale plánuje ich aj priamo vyrábať. SAIC Motor, najväčšia čínska automobilka, napríklad plánuje postaviť svoju továreň v Európe, informuje BBC. Ak toto plány čínskych automobiliek uspejú, môže to mať negatívne dôsledky pre európske automobilky, zamestnanosť a ekonomiku krajín ako Slovensko, Česká republika a Nemecko.