Ak na križovatke so svetelnou signalizáciou držíte nohu na spojke namiesto na opierke nohy alebo na podlahe, robíte chybu, ktorá vás môže vyjsť draho. Skrátka, nevedomky urýchľujete opotrebovanie spojky, čo môže znamenať vysokú finančnú pokutu.
V priebehu rokov si vytvárame návyky, ktoré nám majú zabezpečiť väčšie pohodlie pri šoférovaní. Alebo jednoducho – určité veci robíme mechanicky, reflexívne, bez toho, aby sme im venovali pozornosť. Niekedy sú to, bohužiaľ, zlé reflexy, ktorými poškodzujeme súčasti vozidla a našu peňaženku. Pritom sa vystavujeme „sankciám“ zo strany mechanikov, ktorí budú napríklad za predčasnú výmenu spojky požadovať príslušnú sumu peňazí.
Aký je teda z hľadiska životnosti komponentov v našom aute najlepší spôsob, ako sa dostať na svetelnú križovatku?
Jazda na prevodovke alebo brzdenie motorom
Brzdenie motorom spočíva v preradení prevodových stupňov v správnom okamihu, čo vám umožní rýchlo stratiť rýchlosť bez použitia bŕzd. Má mnoho výhod – pohon zostáva aktívny a spotreba paliva počas brzdenia je nulová. Tento spôsob zbytočne nezaťažuje spojku, je úsporný a umožňuje vodičovi využívať pohon nepretržite. Okrem toho znižuje opotrebovanie brzdových doštičiek a kotúčov a zároveň eliminuje emisie častíc, ktoré vznikajú pri ich trení.
Existuje dôvod, prečo je v súčasnosti najčastejšie odporúčanou metódou spomaľovania, keď sa blížite ku križovatke alebo semaforu.
Voľný prístup k semaforom
Technika približovania sa k semaforom na neutrál je jednoduchá – keď vodič vidí červené svetlo, zaradí prevodovku do neutrálu a voľne sa pohybuje až do zastavenia pred semaforom. Zástancovia jazdy so stlačenou spojkou tvrdia, že sa tým znižuje spotreba paliva, pretože motor pri nízkych rýchlostiach spotrebuje menej paliva. V núdzových situáciách, keď je potrebná rýchla reakcia, však takáto technika nemusí byť dostatočná, pretože potreba zaradiť správny prevodový stupeň zaberá ďalší čas.
Jazda so stlačenou spojkou
Niektorí vodiči uprednostňujú prechodný spôsob medzi predchádzajúcimi uvedenými. Predtým, ako konečne zaradia neutrál, snažia sa jazdiť s vypnutým pohonom čo najdlhšie – jednoducho držaním zošliapnutej spojky. V prípade potreby môžu spojku ihneď uvoľniť a opäť sa dostať k pohonu. Táto metóda je však potenciálne najnákladnejšia.
Nadmerné používanie spojky skracuje jej životnosť, pretože spôsobuje zvýšené opotrebovanie spojkového kotúča, prítlačného taniera a ložiska. Časté používanie polovičnej spojky, t. j. jazda s jemne stlačenou spojkou, vedie k preklzávaniu kotúča o zotrvačník, čím vzniká intenzívne trenie a teplo, čo urýchľuje opotrebovanie obloženia. Dlhodobé držanie stlačenej spojky, napr. na semaforoch, zaťažuje prítlačné ložisko a prítlačné pružiny, čo vedie k ich zrýchlenému opotrebovaniu. Opotrebované komponenty vedú k vibráciám, nerovnomernému chodu a problémom s plynulým radením prevodových stupňov, čím sa dodatočne zaťažuje celé hnacie ústrojenstvo.