Európska únia zverejnila návrhy na sprísnenie cestných pravidiel, ktoré majú zlepšiť bezpečnosť na cestách. Zmeny, ktoré sa dotknú seniorov, mladých vodičov aj jazdcov na elektrických kolobežkách, prinášajú podľa odborníkov aj verejnosti zmiešané reakcie.
Podľa návrhov Európskej komisie by vodiči nad 70 rokov mali častejšie absolvovať lekárske prehliadky – z povinnosti každých päť rokov by sa interval mal skrátiť na dva roky, upozornila TV Markíza
Navyše, starší šoféri by mohli byť povinní absolvovať aj pravidelné kondičné testy alebo kondičné jazdy, aby preukázali schopnosť bezpečne ovládať vozidlo.
Plány zasiahnu aj mladých vodičov, ktorí by mohli byť obmedzení v jazde za tmy. Toto opatrenie je reakciou na vysoký počet dopravných nehôd, do ktorých sú zapletení mladí ľudia najmä po návrate zo spoločenských podujatí. Podľa návrhu by mohli byť mladí šoféri do určitého veku obmedzení vo vedení vozidla po zotmení, čím by sa znížilo riziko nehôd v nebezpečnom nočnom čase.
Európska komisia zároveň prichádza s reguláciou pre elektrické kolobežky s konštrukčnou rýchlosťou nad 20 km/h. Po novom by ich jazdci potrebovali špeciálny vodičský preukaz, aby sa zvýšila bezpečnosť nielen samotných používateľov, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Novela zavádza aj povinné zmluvné poistenie pre kolobežky, čím sa má pokryť riziko prípadných nehôd.
Tieto návrhy vyvolali rozporuplné reakcie – kritiku vyjadrili nielen šoféri, ale aj viaceré autokluby a odborníci. Tí namietajú proti ďalšiemu obmedzovaniu mladých a starších šoférov a pripomínajú, že nové nariadenia môžu zasiahnuť aj tých, ktorí si na preukaz a poistenie elektrickej kolobežky budú musieť priplatiť.
Ministerstvo vnútra SR sa pripravuje na úpravu vlastných pravidiel. Cieľom pripravovanej novely zákona o cestnej premávke je najmä zvýšiť bezpečnosť na cestách prostredníctvom prísnejších sankcií pre „cestných pirátov“, teda vodičov, ktorí opakovane a úmyselne porušujú pravidlá. Novela by mala obsahovať aj opatrenia na zvýšenie ochrany chodcov a vylepšenia praktických tréningov v autoškolách, čím chce slovenský rezort vnútra prispieť k zlepšeniu celkovej bezpečnosti cestnej premávky.
V skratke: Európska únia navrhuje prísnejšie pravidlá pre seniorov a mladých vodičov na zvýšenie bezpečnosti na cestách. Starší vodiči nad 70 rokov by mali absolvovať častejšie lekárske prehliadky, mladým by mohli obmedziť jazdu za tmy, a jazdci na elektrických kolobežkách budú možno potrebovať špeciálny vodičský preukaz. Slovenské ministerstvo vnútra navyše pripravuje prísnejšie opatrenia pre cestných pirátov a plánuje zlepšiť výcvik v autoškolách.