Európsky parlament schválil významnú úpravu smerníc o vodičských preukazoch, ktorá ovplyvní milióny motoristov v celej Európskej únii. Medzi najdôležitejšie zmeny patrí zavedenie digitálneho vodičského preukazu a možnosť skrátiť jeho platnosť pre vodičov nad 65 rokov. Nová legislatíva má za cieľ zefektívniť administratívne procesy, posilniť bezpečnosť na cestách a zohľadniť aktuálne technologické možnosti.
Digitálny vodičský preukaz sa dostáva do praxe
Jednou z hlavných noviniek je digitálna verzia vodičského preukazu, ktorú si budú môcť motoristi uložiť priamo do svojho smartfónu. Tento krok má zjednodušiť kontrolu dokladov, znížiť administratívnu záťaž a zabezpečiť ich rýchlu dostupnosť aj v prípade straty fyzickej karty. Zavádzanie digitálneho preukazu bude prebiehať postupne – členské štáty EÚ budú mať na implementáciu tejto funkcie päť a pol roka.
Hoci digitalizácia otvára nové možnosti, motoristi si budú môcť aj naďalej požiadať o tradičný plastový preukaz. Slovensko v tomto smere patrí medzi pokročilejšie krajiny, keďže digitálny vodičský preukaz je u nás už realitou.
Kontroverzia okolo skracovania platnosti vodičákov pre seniorov
Oveľa väčšiu verejnú debatu však vyvolala pasáž novej legislatívy, ktorá členským štátom umožňuje zaviesť kratšiu platnosť vodičských preukazov pre osoby nad 65 rokov. Napríklad – preukaz by mohol byť platný len päť rokov namiesto bežnej platnosti.
Na túto zmenu okamžite reagovala európska organizácia AGE Platform Europe, ktorá obhajuje práva starších ľudí. Vo svojom vyhlásení varuje pred „automatickým vekovým obmedzením“, ktoré by mohlo viesť k diskriminácii:
„Každý vodič by mal byť posudzovaný na základe svojho zdravotného a psychického stavu, nie len podľa dátumu narodenia.“
Organizácia zároveň upozorňuje, že mnohí starší vodiči sú aktívni, spoľahliví a bezpeční účastníci cestnej premávky. Príliš prísne opatrenia by podľa nich mohli ohroziť ich samostatnosť a kvalitu života.
Riziká na cestách: Realita ukrytá v číslach
Napriek obavám z diskriminácie, štatistiky dopravnej nehodovosti ukazujú zvýšené riziko nehôd práve u starších vodičov. V období od januára do júla 2024 bolo zaznamenaných 2 688 dopravných nehôd, do ktorých boli zapojení vodiči starší ako 65 rokov. Výsledkom týchto nehôd bolo 779 zranených a 24 obetí na životoch.
Tieto údaje sú často využívané ako argument v prospech prísnejších pravidiel pre seniorov – a to najmä v krajinách, ktoré sa snažia predchádzať tragédiám na cestách formou preventívnych opatrení.
Ako to vyzerá na Slovensku?
Na Slovensku už v súčasnosti existujú prísnejšie pravidlá pre seniorov za volantom. Vodiči po dosiahnutí veku 65 rokov musia absolvovať lekársku prehliadku, ktorá určí ich zdravotnú a psychickú spôsobilosť viesť motorové vozidlo. Táto povinnosť sa následne opakuje každých päť rokov – teda vo veku 70, 75, 80 rokov atď.
Profesionálni vodiči a osoby riadiace vozidlá skupín C, CE, D a podobných podstupujú prehliadky v päťročnom intervale až do 65 rokov, po tomto veku sa interval skracuje na dva roky.
Čo hrozí vodičom, ktorí neabsolvujú lekársku kontrolu?
Ak vodič po 65. roku života neabsolvuje povinnú zdravotnú prehliadku, vodičský preukaz sa stáva neplatným. Následky môžu byť vážne:
- Finančná pokuta – v prípade, že je vodič pristihnutý pri riadení vozidla s neplatným preukazom,
- Zákaz šoférovania – v závislosti od situácie môže dôjsť aj k odobratiu vodičského oprávnenia,
- Prísnejšie tresty pri nehodách – ak dôjde k dopravnej nehode bez platného potvrdenia o zdravotnej spôsobilosti, následky môžu byť ešte tvrdšie.