Od roku 2027 čaká slovenských motoristov nepríjemné prekvapenie. Európska únia zavedie nový emisný systém ETS II (Emissions Trading System II), ktorý spôsobí výrazné zvýšenie cien pohonných hmôt. Bez ohľadu na to, kde tankujete – či ide o Slovnaft, OMV, Shell alebo inú čerpaciu stanicu – ceny benzínu aj nafty pôjdu nahor. Dôvod netreba hľadať u predajcov palív, ale v politike Bruselu.
Cieľom je ekologickejšia Európa
Zmeny, ktoré prídu o necelé dva roky, sú súčasťou snahy EÚ o zníženie emisií skleníkových plynov. ETS II bude fungovať ako trh s emisnými kvótami pre sektory, ktoré doteraz mimo systému stáli – vrátane dopravy a vykurovania. Výrobcovia a dodávatelia fosílnych palív si budú musieť nakupovať emisné povolenky, pričom ich cena sa priamo premietne do cien pre konečných spotrebiteľov.
Cieľom Bruselu je podporiť prechod na elektromobily, tepelné čerpadlá a iné ekologickejšie riešenia. Tí, ktorí ostanú pri tradičných spaľovacích motoroch alebo plynovom vykurovaní, pocítia dôsledky vo svojich peňaženkách.
Emisné kvóty zvýšia ceny palív
Analýzy naznačujú, že cena za tonu emisií CO₂ sa môže na trhu pohybovať v rozmedzí od 100 do 300 eur do roku 2030. Už dnes v Nemecku emisná daň dosahuje 55 eur za tonu CO₂, čo sa od roku 2027 prejaví v náraste cien benzínu o 35 až 38 centov na liter.
Na Slovensku, kde zatiaľ neexistuje obdobná daň, môže byť dopad ešte citeľnejší. Podľa nemeckého Centra pre európsky výskum môže byť realistická cena až 200 eur za tonu CO₂. Jeho šéf Achim Wambach upozorňuje: „Ak cena vystúpi na túto úroveň, benzín môže zdražieť až o 60 centov za liter.“
Pri súčasnej priemernej cene benzínu 1,50 eura za liter by to znamenalo, že slovenskí vodiči by za rovnaké množstvo paliva platili až 2,10 eura.
Sociálne dopady sú predmetom diskusií
Európska únia má síce možnosť odložiť spustenie systému ETS II, ak by sa ukázalo, že zdražovanie by mohlo mať vážne sociálne dôsledky. Zatiaľ však žiadne oficiálne signály o možnom odklade neprichádzajú.
Zavedenie ETS II ovplyvní nielen domácnosti, ale aj podnikateľský sektor. Vyššie náklady na dopravu a logistiku sa môžu premietnuť aj do cien tovarov a služieb, čo ešte viac zaťaží peňaženky bežných občanov.