Skleníkové uhorky sa niekedy predávajú vo fólii a niekedy bez nej. Prečo? Ukazuje sa, že ak by niektoré exempláre neboli takto chránené, mnohí ľudia by sa na ne jednoducho nechceli ani pozrieť, nieto ich ešte kúpiť. Tu je celá pravda o fóliovaní uhoriek, ktoré sa dostávajú na pulty obchodov.
Uhorky – spolu so zemiakmi, paradajkami a cibuľou – patria medzi najčastejšie kupovanú a konzumovanú zeleninu v našej krajine. Priemerný Slovák ročne skonzumuje približne 7 kg. V obchodoch sú dostupné poľné aj skleníkové uhorky. Tie sú niekedy balené vo fólii, čo spotrebiteľov prekvapuje. Väčšina z nich si neuvedomuje, že výrobcovia majú oprávnený dôvod chrániť ich týmto spôsobom.
Ktoré uhorky sa predávajú vo fólii?
Zvyčajne sa fóliou chránia pomerne drahé produkty (napr. pomelo). Uhorky sú však lacná zelenina. Prečo sa teda niektoré z nich balia do fólie? Ako sme už spomenuli, týka sa to len skleníkových uhoriek, ale nie všetkých. To, či sa uhorky predávajú s fóliou alebo bez nej, závisí od miesta ich pestovania. Domáce uhorky sa nikdy nebalia do fólie, na rozdiel od tých z dovozu.
Obaly sa používajú bez ohľadu na to, z ktorej krajiny bola zelenina dovezená. Nie je to však spôsobené žiadnymi medzinárodnými predpismi. Výrobcovia si uvedomujú, že bez fólie by ich uhorky stratili niektoré svoje vlastnosti, a preto by sa stali pre spotrebiteľov menej atraktívne. Ide teda o typickú obchodnú kalkuláciu. Je lepšie vynaložiť náklady na balenie, ako predať menej.
Aký je prínos fóliovania uhoriek?
Teraz vás už asi zaujíma, čo konkrétne získajú výrobcovia, ktorí predávajú uhorky vo fólii. V prvom rade takáto ochrana predlžuje čerstvosť zeleniny približne o dva týždne, a to je v odvetví ovocia a zeleniny veľmi dlhá doba. Fólia ich chráni pred stratou vody, bez ktorej by vyzerali nevábne.
Obal pomáha zabrániť tomu, aby zelenina stratila svoju pevnosť a šťavnatosť. Je tiež ochranou počas prepravy pred etylénom vylučovaným iným ovocím a zeleninou.
Táto látka urýchľuje dozrievanie uhoriek a spôsobuje aj ich rýchlejšie kazenie. Po niekoľkých dňoch medzinárodnej prepravy by boli nefóliované uhorky šupinaté, alebo možno dokonca zhnité a nikto by ich nechcel kúpiť. Vďaka fólii sa dostanú na pulty rovnako pekné a atraktívne pre zákazníkov, ako boli tesne po odtrhnutí z kríkov.