Podľa najnovších zistení spotrebiteľského prieskumu Which? sa ceny potravín v Británii naďalej zvyšujú, pričom ceny niektorých mäsových výrobkov, jogurtov a zeleniny sa za posledný rok zdvojnásobili.
Mesačný prieskum, ktorý si objednala Agentúra pre potravinové štandardy (FSA), v utorok odhalil, že inflácia v kategóriách, ktoré predtým zaznamenali najvýraznejší nárast – vrátane mlieka, masla, nátierok a pekárenských výrobkov – sa mierne zmiernila, ale ostatné základné skupiny potravín z mesiaca na mesiac naďalej rástli.
Z aprílovej analýzy firmy týkajúcej sa viac ako 26 000 potravín a nápojov v ôsmich veľkých supermarketoch vyplynulo, že v priemere sa náklady na mäso, ryby, jogurty a zeleninu zvýšili o 15 %, 16,5 %, 21,8 % a 15,3 %.
„Pri pohľade na priemery za dlhšie trojmesačné obdobie sme zistili niekoľko príkladov, keď sa ceny jednotlivých položiek v priebehu jedného roka zdvojnásobili,“ uvádza sa v správe.
V spoločnosti Asda vzrástla cena Morliny Frankfurters (350 g) z priemerných 1,25 GBP (1,56 USD) na 2,42 GBP (3,03 USD), čo predstavuje 93,8 % nárast v porovnaní so situáciou pred rokom. Balenie štyroch kusov hnedej cibule v Morrisons vzrástlo zo 65 pencí na 1,24 GBP, čo predstavuje viac ako 90 % nárast za 12 mesiacov.
Medzitým cena syra Aberdoyle Dairies Natural Cottage Cheese v Lidli prudko vzrástla zo 67 pencí v roku 2022 na 1,34 GBP v tomto roku, čo predstavuje 100,9 % nárast.
„Tieto príklady masívneho nárastu cien niektorých bežných druhov potravín v supermarketoch ukazujú, aké ťažké je, najmä pre zákazníkov s nízkymi príjmami, udržať si zdravú stravu,“ uviedol výskumník. „Medzi ďalšie kategórie potravín, v ktorých inflácia z mesiaca na mesiac naďalej rástla, patria džúsy, čokoláda, voda, ryby, chladené hotové jedlá a syry.“
Agentúra vyzvala premiéra Riša Sunáka, aby zasiahol v prospech spotrebiteľov, ktorí zápasia s problémami, vzhľadom na to, že jej najnovšie údaje ukazujú, že inflácia potravín zostáva na „šokujúco vysokej úrovni“.
„Je veľmi znepokojujúce vidieť, že výrobky ako mäso, syr a zelenina, na ktoré sa ľudia spoliehajú, stále rýchlo zdražujú,“ povedala Sue Daviesová, vedúca oddelenia potravinovej politiky v organizácii Which? „Supermarkety musia poskytovať transparentné ceny, aby ľudia mohli ľahko zistiť, ktoré výrobky sú najvýhodnejšie,“ dodala Daviesová.
Podľa oficiálnych údajov sa miera inflácie v Británii minulý mesiac mierne znížila, ale stále zostáva nad 10 %, pričom náklady na potraviny a nápoje sú na 45-ročnom maxime.
Hlavný ekonóm Bank of England Huw Pill koncom apríla vyhlásil, že britské domácnosti a podniky musia akceptovať, že sú chudobnejšie, a mali by prestať žiadať zvyšovanie miezd a tlačiť ceny nahor.