Stovky pracovníkov v bratislavskom závode automobilky Volkswagen čelí strate zamestnania. Zmeny v produkcii, ktoré reflektujú aktuálne potreby automobilového trhu, vedú k optimalizácii výroby a zníženiu počtu zamestnancov. Podľa dostupných informácií by sa redukcia pracovných miest mohla dotknúť viac než 700 ľudí.
Ako potvrdilo Ústredie práce pre portál tvnoviny.sk, situácia sa oficiálne nepovažuje za hromadné prepúšťanie.
Zväčša pôjde o ukončenie pracovných pomerov agentúrnych pracovníkov – brigádnikov, ktorí boli v závode zamestnaní cez dočasné pracovné agentúry. Interní zamestnanci Volkswagenu sú pred masovým prepúšťaním chránení. Tí, ktorých sa reorganizácia dotkne, budú buď preradení na inú pracovnú zmenu, alebo im spoločnosť ponúkne inú pozíciu v rámci výroby.
Kľúčovým dôvodom tejto zmeny je prechod z doterajšej trojzmennej prevádzky na dvojzmennú. Tento krok je výsledkom aktualizovaného výrobného plánu, ktorý automobilka prispôsobila objednávkam jednotlivých značiek ešte pred zavedením ciel zo strany USA.
Jeden zo zamestnancov závodu, ktorý sa k situácii vyjadril anonymne, poskytol pohľad zvnútra:
„V produkčných programoch bol už dlhšie dopredu kalkulovaný prechod z trojzmennej na dvojzmennú prevádzku. Z toho plynulo v celom dodávateľskom reťazci zredukovať počet ľudí a nebolo to komunikované zo dňa na deň,“ uviedol.
Geopolitický kontext zmeny vo výrobe
Zmeny v organizačnej štruktúre Volkswagenu prichádzajú v období, keď medzinárodné obchodné napätie ovplyvňuje celý automobilový sektor. Premiér Robert Fico upozornil, že clá zavedené Spojenými štátmi pod vedením Donalda Trumpa budú mať zásadný dopad aj na slovenský priemysel.
Podľa premiéra majú tieto opatrenia tri hlavné úrovne. Prvou je zaťaženie všetkých členských štátov EÚ novými clami na široké spektrum tovarov a služieb. Druhou sú zmeny v technických a environmentálnych štandardoch, ktoré môžu sťažiť vývoz európskych výrobkov do USA. Tretia, a pre Slovensko najvýznamnejšia oblasť, sa týka ciel zameraných na automobilový priemysel, farmaceutické výrobky a polovodiče.
Volkswagen, ako jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku, sa tak musí adaptovať nielen na zmeny v dopyte, ale aj na meniace sa obchodné podmienky na globálnych trhoch.